Premier League wordt te duur voor jonge fans

© Belga Image

Het minst dure abonnement bedraagt gemiddeld 523 euro, het duurste 951 euro.

Eerst het goede nieuws: uit de jaarlijkse ‘Price of Football’-studie van de BBC blijkt dat de twintig clubs uit de Engelse hoogste klasse dit seizoen ongeveer tachtig procent van de tarieven voor tickets op hetzelfde niveau gehouden als in het voorjaar of hebben ze zelfs lichtjes verlaagd.

Maar de realiteit blijft echter dat de toegangsprijzen voor de Premier League niet langer democratisch zijn. Om vedettes als Eden Hazard (Chelsea), Romelu Lukaku (Manchester United) of Kevin De Bruyne (Manchester City) aan het werk te zien, moet je al bijna tot de elite behoren.

Terwijl je in de Duitse Bundesliga al abonnementen kan krijgen voor minder dan 200 euro, blijkt dat in Engeland helemaal niet het geval. De minst dure seizoenkaart kost immers gemiddeld 523 euro, de duurste al 951 euro. In het moederland van het voetbal en de fancultuur mag je de uitspraak ’the people’s game’ eigenlijk dus niet meer hanteren. Want ook voor een dagticket moet je als fan dieper in de buidel tasten. Voor de goedkoopste toegangskaart zit je gemiddeld al snel aan 32,5 euro.

Vooral voor jonge fans en personen met een lager inkomen wordt dit stilaan problematisch. De BBC ondervroeg voor de eerste maal duizend fans tussen 18 en 24 jaar. 82 procent van hen gaf daarbij toe dat ze nog maar zelden naar het stadion trekken door de té hoge prijs. Dit seizoen bezitten volgens de officiële statistieken amper vier procent van de jongvolwas-senen nog een abonnement. De gemiddelde leeftijd in de stadions ligt op 41 jaar.

De clubs en de liga maken zich voorlopig niet nerveus, want de stadions lopen nog altijd vol. Voor het derde opeenvolgende jaar bedraagt de bezettingsgraad immers 96 procent. Enkel op termijn stellen zich problemen: als de hedendaagse jeugd niet langer de gewoonte heeft om wedstrijden rechtstreeks in het stadion te gaan bekijken, zullen ze dat dan later, op oudere leeftijd, wél doen?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content