Iemand een ticketje voor de Winterspelen?

© belgaimage
Chris Tetaert Vaste medewerker Sport/Voetbalmagazine

Dure kamers, slechte treinverbindingen en barkoude temperaturen. Of hoe de ticketverkoop voor de Olympische Winterspelen geen succes kán zijn.

Citius, altius, fortius. Van de olympische slogan, in 1894 door Pierre de Coubertin voor het eerst gelanceerd, hebben Zuid-Koreaanse hoteleigenaars vooral het tweede woord – hoger – goed onthouden. Een Canadese sportliefhebber verslikte zich toen hij op de website van ATPI Sport Events, waar tickets en accommodatie worden verkocht, de kostprijs zag voor een bescheiden hotelkamer in Gangneung, de stad die het dichtst bij de meeste olympische sites ligt: 445 euro per nacht. ‘Hetzelfde hotel kost in juni 40 euro, de gemiddelde prijs in die regio’, schreef Korea Exposé, een kritisch onlinemagazine.

Goedkoper kan ook. Isfield Hospitality, een bedrijf uit Cyprus, biedt in Pyeongchang kleine kamers op de universiteit (158 euro per nacht) of motels (254 euro) aan, maar ook hier zit een addertje onder het gras. ‘Toen we die accommodaties zelf contacteerden, in het Koreaans, lagen de prijzen veel lager. Conclusie: buitenlanders betalen sowieso meer’, aldus nog Korea Exposé.

Buitenlandse toeristen klagen bovendien al langer over de gebrekkige kennis van het Engels op het schiereiland, terwijl ook de verplaatsingen van Incheon International Airport naar Pyeongchang of Gangneung een hele klus beloven te worden. Een week na de opening van de Spelen (9 februari) wordt het Koreaans Nieuwjaar gevierd, terwijl de Zuid-Koreanen hun tickets voor de KTX (hogesnelheidstrein) pas vanaf 17 januari konden kopen. Olympische bezoekers moesten nog een dag langer wachten, een eeuwigheid in het onlineboeken. ‘In het verleden was alles binnen het halfuur uitverkocht, waardoor buitenlanders wellicht niet aan treinkaartjes zullen geraken’, noteerde The Korea Herald.

Op 9 januari meldde de nieuwsbrief van het organisatiecomité dat er amper 170.000 tickets van de 320.000 beschikbare kaartjes voor buitenlandse bezoekers waren verkocht (53 procent). Een van de redenen: de beslissing van de NHL om geen spelers naar het ijshockeytoernooi, traditioneel een publiekstrekker, te sturen. In een matig kampioenschap hebben Canadezen en Amerikanen geen zin.

Van het totale aantal tickets (1.070.000) zijn er nog 30 procent te koop. ‘Eerlijk? Ik verwacht niet veel toeschouwers’, vertelde Gian-Franco Kasper, voorzitter van de International Ski Federation. ‘De Zuid-Koreanen zijn alleen geïnteresseerd in de sporten waar ze goed in zijn, zoals schaatsen en shorttrack. Dat hoeft geen ramp te zijn, want de Winterspelen zijn vooral een televisie-evenement.’

Met recht en reden: de verwachte temperatuur in de twee olympische steden zal rond min vijf schommelen, terwijl het dak van het Olympic Stadium in Pyeongchang om budgettaire reden werd geschrapt. De warmte kán komen van de olympisch vlam, al valt te hopen dat de Zuid-Koreanen hun lesje van de Spelen in 1988 hebben geleerd: toen vloog een zwerm duiven rechtstreeks de vlammen in…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content