Al 41 jaar

© BELGAIMAGE

Het wielerseizoen is weer begonnen. De wielergidsen staan vol met lof over onze renners. Top hier, top daar! Maar we dienen serieus te blijven: de klassiekers zijn aperitieven en de hoofdschotels zijn de drie grote rondes. En daarin staan wij nergens.

Al 41 jaar wacht wielerminnend België op een overwinning van een landgenoot in de Ronde van Frankrijk of in de andere twee grote rondes. Of op tenminste een podiumplaats. Wanneer heeft nog een landgenoot op een groterondepodium gestaan? Het dateert van 2012. In de Giro met Thomas De Gendt.

Maar alleen de overwinning telt echt: de Tour in 1976 dus, de Vuelta in 1977 en de Giro in 1978.

En wanneer wint er nog eens een landgenoot? Wat als er geen renner komt opduiken? En dit zal niet zo vlug gebeuren aangezien de ‘Belgische’ wielerploegen niet geïnteresseerd zijn in klassementrijders en klassementen in de drie grote rondes. Terloops dient ook opgemerkt te worden dat Quick-Step-Floors feitelijk geen Belgische ploeg (meer) is, met slechts 7 landgenoten op 27 renners. En Lotto-Soudal (waarvan één van de sponsors de Nationale Loterij is, dus de belastingbetaler zoals u en ik) telt zeker geen echte klassementsrijder of heeft blijkbaar geen duidelijke podiumambitie voor de drie rondes. Maar het telt wel zes buitenlanders, waarvan de best betaalden buitenlanders zijn… En Wanty-Groupe Gobert is een ‘juniorenploeg’ met uiteraard beperkte ambities.

Waarom zouden we geen Tourwinnaar maken? En zou dat niet de taak zijn van de wielerbond? Wij hebben daaraan gedacht bij het zien van de deelname van renners uit commerciële ploegen die onder de trui van de bond deelnemen aan B-koersen.

Wat is in feite een Tourwinnaar? Een tijdrijder die standhoudt in de bergen, meer dan – omgekeerd – een klimmer die ook goed kan tijdrijden. Een Tourwinaar is dus in principe een tijdrijder, op enkele uitzonderingen na zoals Marco Pantani of Lucien Van Impe, onze laatste winnaar. En er zijn ook duidelijk tijdritkoersen te weinig, genre de GP Eddy Merckx. Nog meer koersen tegen het uurwerk op een genivelleerd parcours zouden er moeten geprogrammeerd worden. De renners echt voorbereiden op het grote werk. Een commissie dient opgestart te worden om na te gaan waarom er geen goeie tijdrijders meer zijn hier te lande? En conclusies trekken.

Wie durft deze uitdaging aan? Met een duidelijke planning, begeleiding en navenante budgetten. Uit een selectie van enkele jongeren opspeuren wie begaafd is voor zulke discipline. Hen klaarstomen, hiervoor programmeren. Zou dat dan de oplossing, de redding worden voor ons, die er al zolang op hopen?

Al uw reacties en sportgerelateerde zoekertjes zijn welkom bij Sport/Voetbalmagazine, Raketstraat 50 bus 5, 1130 Brussel of via e-mail : sportmagazine@roularta.be. De redactie behoudt zich het recht voor teksten in te korten of te weigeren. De schrijver moet zijn naam en woonplaats vermelden.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content