Doping, fraude en corruptie? BMW, hoofdsponsor van de Internationale Biatlonunie (IBU), steekt een waarschuwende vinger omhoog.

Onlangs zette Anders Besseberg, de 72-jarige Noorse voorzitter van de IBU, een stap terug, nadat zijn secretaris-generaal Nicole Resch werd geschorst en de politie was binnengevallen in woningen en kantoren in Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk. Volgens Noorse media werden 65 bloed- en urinestalen van Russische atleten door de IBU, waarvan Besseberg sinds de oprichting in 1993 voorzitter is, tussen 2011 en 2017 niet correct getest zijn en werd daarvoor 275.000 euro smeergeld betaald.

De Noor maakt zich geen zorgen omdat hij niet behoort tot het selecte kransje van vier personen die toegang hebben tot het rapportagesysteem van werelddopingautoriteit WADA, maar geeft wel toe dat de reputatie van de sport een flinke knauw kreeg. BMW, sinds jaar en dag titelsponsor van de grote biatlonkampioenschappen, volgde het onderzoek de voorbije weken op de voet. ‘Fair play is verankerd in onze bedrijfscultuur. Daarom moeten de controlesystemen en de antidopingmaatregelen bij de federatie sluitend zijn. We verwachten een duidelijke verklaring’, klonk het bij de Duitse autobouwer.

ARD en ZDF, die de Duitse televisierechten in bezit hebben, spraken wel hun vertrouwen uit. Verrassend, want in 2007 schrapten de twee Duitse televisiezenders de rechtstreekse uitzending van de Ronde van Frankrijk, nadat Patrick Sinkewitz op doping was betrapt. Pas in 2015 kwamen de ritten weer dagelijks op het openbaar net.

‘Twee totaal verschillende situaties’, verdedigde Axel Balkausky (ARD) zich in Der Spiegel. ‘We zetten een punt achter de live-uitzendingen van de Ronde van Frankrijk na de dalende kijkcijfers, te verklaren door het systematisch dopinggebruik en schandalen tijdens de Tour. Momenteel is er geen enkel bewijs dat er in de biatlonsport op zulke massale schaal wordt gefraudeerd, al beschouwen ook wij de aantijgingen als heel ernstig.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content