Tiger Woods droomt van de Masters in Augusta. En dat is na The Honda Classic niet eens onrealistisch.

‘Tiger, Tiger, Tiger.’ De reacties van het publiek logen er niet om, toen Tiger Woods (42) op The Honda Classic in Palm Beach County een verbazende regelmaat aan de dag legde en 12e werd, een plaatsje beter dan Thomas Pieters. Dat was lang geleden. Niemand die nog geloofde in een comeback van de Amerikaan, die in zijn carrière 683 weken de wereldranglijst aanvoerde, maar 2017 afsloot op plaats… 656.

‘Als je ziet van waar ik kom, is het een goede week geworden’, zei Woods, die opnieuw in de top 400 staat. Nog altijd ver beneden zijn stand, maar na vier operaties aan de knie en vooral drie ingrepen aan de rug – de laatste in oktober 2015 – toch een lichtpuntje. Maar de geboren winnaar die al op zijn 24e de vier majors beet had – niemand deed ooit beter – wil meer. Véél meer. ‘Mijn lichaam moet sterker worden, dan kan ik na twee jaar afwezigheid op de Masters eindelijk opnieuw een rol spelen.’

De eerste major van het seizoen, die van 5 tot 8 april op de National Golf Club in Augusta op het programma staat, is ‘het eerste grote doel’ van Woods, die het toernooi al vier keer op zijn naam schreef. Zijn laatste zege dateert er van… 2005, in 2008 won hij zijn 14e en laatste major (US Open). ‘Het gevoel is terug, maar door mijn rugproblemen heb ik vooral mijn swing moeten aanpassen. Dat is de realiteit waarmee ik moet leven. Ik ben ervan overtuigd dat ik nog altijd dezelfde shots kan brengen, maar dan op een andere manier. Ik geloof er, voor het eerst sinds jaren, weer in dat ik een toernooi kan winnen.’

Jack Nicklaus, recordhouder met 18 majors, was in ieder geval onder de indruk van Tiger 2.0. ‘Hij sloeg en speelde heel erg goed. En, ik merkte het plezier in zijn ogen. De twijfels zijn verdwenen. Als hij gezond blijft, dan moet hij zijn beste niveau opnieuw kunnen halen.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content