Op leven en dood

Sébastien Bonnecroy 'Vanité, nature morte', 1641 © Musées de Strasbourg / foto M. Bertola

Dit vanitasstilleven, dat herinnert aan de vergankelijkheid van het leven, wordt gezien als een zelfportret van ene Sebastien Bonnecroy. Net door het signeren (tot tweemaal toe) van het doek werd hij onsterfelijk. Het zegt iets over hoe kunstenaars kunstenaars werden. Of hoe ze evolueerden van anonieme ambachtslui in de middeleeuwen tot de ‘goden’ van vandaag. De tentoonstelling Le rêve d’être artiste zoomt in op het grotere verhaal daarvan, met een honderdtal werken van evenveel namen. Grofweg is dat van Albrecht Dürer tot Marina Abramovic. In The Hero zit die laatste met witte vlag op een wit paard tijdens een 17 minuten durende performance. Het is een ode aan haar overleden vader waarin ze de held belichaamt die hij was. Abramovic lonkt ermee naar de klassieke ruiterstandbeelden. Misschien staat het ook wel voor de overgave aan de eeuwigheid.

Marina Abramovic 'The Hero', 2001
Marina Abramovic ‘The Hero’, 2001© ADAGP Paris 2019 / Foto Cyrille Cauvet / Musée d'art moderne et contemporain de Saint-Etienne Métropole

Le rêve d’être artiste. Van 20 september tot 6 januari 2020, Palais des Beaux-Arts, Rijsel.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content