De doorzichtige spelerstunnel: het nieuwe paradepaardje van Man City

28/11/17 om 21:00 - Bijgewerkt op 29/11/17 om 18:39
Uit Sport/Voetbalmagazine van 29/11/17

NRC Handelsblad bericht over een nieuw fenomeen bij Manchester City: een spelerstunnel van glas die omsloten wordt door een restaurant.

De doorzichtige spelerstunnel: het nieuwe paradepaardje van Man City

The Tunnel Club © .

De spelerstunnel was een van de plekken die, net als de kleedkamer, lang als heilig werd gezien in het voetbal. Maar bij Manchester City denken ze daar anders over. In het Etihad Stadium is de tunnel van glas. Als je erdoor loopt heb je niet in de gaten dat je bekeken kan worden, want het glas weerspiegelt. Maar een bericht aan het begin van de tunnel 'Entering area visible to fans' herinnert de spelers eraan dat achter het glas fans naar hen zitten te kijken.

Voor sommigen is het nog wennen. Zo trok een speler van Arsenal onlangs nog nietsvermoedend zijn broek uit in de spelerstunnel.

De tunnel in het Etihad Stadium wordt omsloten door een restaurant, waar fans zicht hebben op de spelers en technische staf wanneer zij richting veld lopen. Of een interview geven. Of met rood weggestuurd worden. Het is een soort aquarium. Je zit zo dicht op de sterren dat je de wedstrijdspanning kan voelen en de hoofdrolspelers bijna kan aanraken. Je zet je neus tegen het raam, en je kijkt Kevin De Bruyne en Pep Guardiola in de ogen.

'The Tunnel Club', zoals het exclusieve restaurant wordt genoemd, is in augustus geopend. Het is het nieuwste paradepaardje van Manchester City. De kosten voor een bezoek aan de Club tijdens een duel beginnen bij zo'n 340 euro. Dat is inclusief eten, drinken, parkeerplaats en een analyse van een van de leden van de technische staf van Guardiola. Voor een heel seizoen bedraagt de startprijs bijna 17.000 euro.

Deze experience, zoals het wordt genoemd, is alleen weggelegd voor de rijken in het voetbal. Leren banken staan in de hoeken van het restaurant, champagneflessen vullen de koeling, wijnglazen staan opgesteld. De tribuneplaatsen van The Tunnel Club hebben stoelverwarming, kwestie van een knopje in te drukken. En er is een oplaadpunt voor elektronische apparatuur.

City is zeer waarschijnlijk de eerste club in het Europees voetbal die een dergelijk businessmodel heeft opgezet rond een spelerstunnel. Het is overgenomen van de Dallas Cowboys, het American footballteam uit Texas, waar de spelers door het publiek opkomen, dus zonder raamwerk ertussen. Het nieuwe stadion van Tottenham Hotspur, dat naar verwachting volgend jaar wordt geopend, zal ook uitgerust worden met horecaruimte met zicht op de tunnel.

Het fenomeen blijft niet bespaard van kritiek. Is het niet te megalomaan? En keert City zich op deze manier niet te veel af van de loyale, oudere fans die in de donkere jaren trouw bleven komen?

Onze partners