Hoe Eden Hazard zijn imago beheert

© BELGA

Eden Hazard is de topfavoriet om in de Premier League verkozen te worden tot Player of the Year. Hij is een wereldster, maar toch zelden in de media te bewonderen. Sport/Voetbalmagazine zocht uit waarom…

Niet enkel op het veld is de kleine Belg een dartele maar doelgerichte man geworden, ook ernaast weet Eden Hazard heel goed wat hij wil en kan. Zo ziet de Chelseavedette niet alleen het grote belang van een betrouwbare entourage in, hij beseft ook steeds meer dat zijn imago belangrijk is. “Dat is in heel korte tijd erg geëvolueerd”, stipt Marie Armand van managementbureau AV Team Conseil aan. “Vroeger gaf Eden nauwelijks een interview, maar nu staat hij daar meer voor open – het hoort er nu eenmaal bij als topvoetballer. Toch wil hij het nog enigszins binnen de perken houden. Elke dag in de kranten en op tv verschijnen is niet zijn doel.”

Beperkt aantal interviews

Haar vennoot Vincent Vlieghe, die al acht jaar samenwerkt met Hazard, beaamt: “In het Frans bestaat het spreekwoord: pour vivre heureux, vivons caché (om gelukkig te zijn, leid een afgeschermd leven, nvdr) en daar let Eden sterk op. Niet eenvoudig, want sinds de aanloop naar de wereldbeker in Brazilië is de media-aandacht geëxplodeerd. Niet meer alleen vanuit België, Engeland en Frankrijk, maar vanuit de hele wereld, vooral vanuit Azië, waar Eden een grote ster geworden is. Met Frantz Lecomte beantwoorden we alle verzoeken, al kunnen we onmogelijk op alles ingaan. Bovendien moet je bereid zijn om lang te wachten en ook vaak verschillende aanvragen indienen.”

“Niettemin trekken we voor de internationale media – de interviews met de Engelse pers regelt Chelsea zelf – om de twee maanden een halve dag uit in Londen: zo’n zestal journalisten kunnen er elk apart een halfuur met Eden spreken. Op voorwaarde dat het alleen gaat over voetbal: Chelsea, de nationale ploeg… Zéker niet over zijn privéleven en ook niet over maatschappelijke onderwerpen en wereldproblemen. Eden heeft daar wel een mening over, maar hij kent zijn plaats, hij voelt niet de behoefte om dat aan iedereen te verkondigen.”

“Voor Eden moeten het ook niet per se de kranten of magazines met de grootste oplage zijn. Voor het WK in Brazilië stond hij er zelfs op om een interview aan de regionale tv-zender Antenne Centre uit ’s Gravenbrakel te geven”, aldus Marie. “Langere interviews doet hij wel het liefst in het Frans. Eden begrijpt Engels nochtans perfect, maar om zich uit te drukken voelt hij zich – zoals iedereen – toch meer op zijn gemak in zijn moedertaal.”

Eigen Twitteraccount

Ook aan sociale media is de Chelsea-aanvaller, in tegenstelling tot veel andere topsporters, niet verslaafd. “Nike (Hazards schoenensponsor, nvdr) beheert zijn Facebookpagina, om er reclamespots op te plaatsen”, vertelt Vincent. “Zijn Twitteraccount zou Eden ook kunnen commercialiseren, maar dat doet hij bewust niet. Hij beschouwt dat als privé, een middel om te communiceren met zijn volgers (intussen 3,7 miljoen, nvdr). Niet door elke dag tien banale tweets te posten, wel door af en toe iets te accentueren wat hij leuk vindt of wat hem na aan het hart ligt.”

De geringe interesse van Hazard om zich in de media te profileren heeft één grote reden, aldus Marie: “Eden spendeert zijn schaarse vrije tijd buiten het voetbal het liefst aan zijn vrouw Natacha en zijn twee zoontjes Yannis (4) en Leo (2). Niets is belangrijker dan dat.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content