Yves Leterme over dolle transferzomer: 'Alles wijst erop dat dit trend van toekomst wordt'

12/12/17 om 14:00 - Bijgewerkt om 14:15

Ex-premier Yves Leterme onderzoekt namens de UEFA of Paris Saint-Germain dit seizoen de regels van Financial Fair Play respecteert. In de lente zijn de resultaten daarvan bekend, vertelt hij in een gesprek met Sport/Voetbalmagazine.

Yves Leterme over dolle transferzomer: 'Alles wijst erop dat dit trend van toekomst wordt'

Yves Leterme © BELGA

Leterme, voormalig premier van België, is hoofdonderzoeker bij de Club Financial Control Body (CFCB) van de Europese voetbalbond UEFA. Vanuit die functie speurt hij naar mogelijke inbreuken tegen de regels van de Financial Fair Play (FFP). Die FFP-regels moeten verhinderen dat clubs de schulden opeenstapelen in hun jacht naar sportief succes. Sinds de invoering van de FFP wil de UEFA dat de voetbalgerelateerde inkomsten en uitgaven van een club min of meer in evenwicht zijn.

Sport/Voetbalmagazine had het in een uitgebreid gesprek met Leterme over onder andere de macht van PSG, dat deze zomer uitpakte met de megatransfers van Neymar (222 miljoen euro) en Kylian Mbappé. Heeft de Parijse club afgelopen zomer de voetbalwereld definitief veranderd?

'Men is opgestapt naar een andere dimensie', erkent Leterme. 'Alles wijst erop dat dit de trend van de toekomst wordt. Ik ga niet zeggen dat we de komende jaren bij de top tien van transfers telkens overgangen van 200 miljoen euro zullen zien, maar de grens van 100 miljoen zal almaar vaker overschreden worden. En als je dat zuiver economisch bekijkt, is dat ook logisch. De groei van de inkomsten en de groei van de markten waarop die clubs actief kunnen zijn, is dusdanig dat je zo'n opwaartse stuwing krijgt, al zal er vroeg of laat ook wel een correctie komen.'

'Het is voor mij delicaat om over dat concrete geval een uitspraak te doen, maar los van de zaak rond Neymar denk ik dat we er rekening moeten mee houden dat de merkwaarde van voetbalspelers de komende jaren nog immens zal toenemen', gaat Leterme verder. 'Europees voetbal heeft een merkwaarde die in de top vier zit van dragers van commerciële reclame. De penetratiekracht van een voetbalclub en van een speler is enorm. De financiële waarde daarvan onderschat men nog, al heb je ook clubs die daar al uitdrukkelijk mee bezig zijn. Bij Suning Holding Groups, de Chinese investeerders die Inter overnamen, denken ze bijvoorbeeld goed na over wat het kan opleveren om in hun Chinese warenhuizen een rek te voorzien met Europese voetbalmerchandising.

'Conjunctureel kun je vragen stellen bij gigantische bedragen die deze zomer gevallen zijn, maar er is wel een wereldwijde economie waarin je een gigantische toename ziet van het aantal mensen dat de armoede ontstijgt en een besteedbaar inkomen verwerft. Het aantal potentiële consumenten neemt heel snel toe. Wij hebben een continent met 500 à 600 miljoen inwoners. Daarvan kan het grootste deel voetbaldiensten, tv-abonnementen en merchandisingproducten kopen. De komende tien jaar zal het aantal mensen in die positie meer dan verdubbelen, gewoon door de mensen die er bijkomen in andere delen van de wereld.'

Lees het volledige interview met Yves Leterme in onze +zone of in Sport/Voetbalmagazine van woensdag 13 december.

Onze partners