Alles wat u moeten weten over het Eurostadion

22/02/17 om 09:00 - Bijgewerkt op 23/02/17 om 09:50

Wie werkt wie tegen in de zaak rond het Eurostadion, en waarom? Duiding bij een heikel dossier.

Wat is er mis met het huidige Koning Boudewijnstadion?

Het Heizelstadion dateert van 1930 en werd, na het drama tijdens de Europacup I-finale tussen Juventus en Liverpool op 29 mei 1985, herbouwd. Daarna werd het herdoopt tot Koning Boudewijnstadion en gebruikt voor EURO 2000. De nieuwe voorgevel is een ontwerp van Bob Van Reeth, die het eenvoudig hield... bij gebrek aan tijd. Dat was een gemiste kans, daarover was iedereen het snel eens. In theorie zou de bereikbaarheid goed moeten zijn: er zijn twee metrohaltes, de tram stopt er en de Ring en Parking C liggen vlakbij. Alleen is de structuur van die parking nu zo dat de Ring zo'n 4200 wagens per uur kan aanleveren, maar de toegangswegen tot de parking slechts 1500 wagens per uur kunnen verwerken. Gevolg: filevorming op de snelweg. Dat is vervelend, ook voor de diverse salons en concerten in het stadion of in Paleis 12, een zaal voor 17.000 man. Ook de hospitality is een ramp: bij evenementen moeten er buiten op de parkings tenten worden gebouwd. Het stadion voldoet ook niet meer aan de UEFA-normen. De afstand tussen twee rijen zitjes is te klein, en door de atletiekpiste is de afstand tussen de zitjes en het veld te groot. Erger nog, de structuur is onderhevig aan zware slijtage. Water en roest tasten het dakgebinte aan.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Sport/Voetbalmagazine-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Sport/Voetbalmagazine

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners