Eersteklassers hebben Europees infrastructuurprobleem

© Belga Image
Peter t'Kint
Peter t'Kint Redacteur bij Sport/Voetbalmagazine

Acht van de zestien ploegen uit 1A hebben problemen met de Europese licentie. Wat is er aan de hand?

Het was opvallend wanneer je de verslagen doornam van de licentiecommissie: de helft van de ploegen uit 1A mag geen Europese wedstrijden spelen in het eigen stadion. Royal Excel Mouscron vroeg niet eens zo’n licentie aan, terwijl zeven ploegen een akkoord moesten sluiten met een collega uit 1A. Eupen en STVV met Standard, Charleroi met Anderlecht, Kortrijk met Lokeren, Waasland-Beveren met Zulte Waregem, KV Mechelen met OHL en Antwerp met de stad Brussel voor het Koning Boudewijnstadion.

Op Charleroi na is de kans klein dat een van die ploegen deze zomer daadwerkelijk in de Europa League terechtkomt, maar het is duidelijk: België heeft een groot infrastructuurprobleem.

Dat beseft ook Nico De Pauw, die namens de KBVB in januari alle stadions inspecteerde. De Pauw: ‘We hebben in België oudere stadions, op een paar uitzonderingen na. Dat speelt zeker mee bij al die Europese probleemgevallen. Het zijn wel veilige stadions, de lokale inspecties zijn streng. Op dat vlak moeten we ons geen zorgen maken.

‘Het probleem voor die Europese licentie zijn de eisen die UEFA stelt aan de infrastructuur. Zo moeten alle zitjes verplicht een rugleuning hebben van 30 cm hoog. Antwerp heeft een gloednieuwe tribune gezet, maar de zitjes in de ‘historische’ tribune twee zijn niet conform. Vandaar hun problemen.’

Zoals gezegd: alleen het dossier van Charleroi, in PO1 nog volop in de race voor een Europees ticket, is nijpend. De Pauw: ‘Het akkoord met Anderlecht is tijdelijk, tot het eigen stadion in orde is. Charleroi is volop bezig zijn stadion aan te passen. De zitjes worden stelselmatig vervangen.

‘De UEFA eist ook dat er vanaf de poulefase in de Europa League overal een elektronische toegangscontrole is. Ook dat is Charleroi aan het aanpakken.

‘Binnenkort heb ik een afspraak met Mehdi Bayat voor een nieuw controlebezoek aan Mambourg. Dan kunnen we zien waar er nog problemen zijn.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content