Guy Vanhengel ondanks eerdere belofte: ‘Overheidsgeld voor Eurostadion, maar geen subsidiëring’

© BELGA

Brussels minister Guy Vanhengel (Open VLD) geeft toe dat er toch overheidsgeld bij de bouw van het stadion betrokken zal zijn. Hij vindt ook dat als Anderlecht het nieuw te bouwen Eurostadion te groot vindt, de club dan maar zelf een stadion moet bouwen.

Brussels minister Guy Vanhengel (Open VLD) vindt dat als Anderlecht het nieuw te bouwen Eurostadion te groot vindt, de club dan maar zelf een stadion moet bouwen.

Volgens de plannen zou er op Parking C van de Heizel in 2019 een nieuwe voetbaltempel met een capaciteit van 60.000 plaatsen moeten komen. Te groot, volgens Anderlecht dat na het EK 2020 van het gloednieuwe stadion hun thuisbasis zouden maken.

“Als de club dat te veel vindt, moet ze maar zelf 300 miljoen euro op tafel leggen voor een stadion. Hun huidig stadion hebben ze ook zelf gebouwd”, zo hekelt Guy Vanhengel, een voorstander van het Eurostadion, de houding van Anderlecht in een interview aan Bruzz.be. “Anderlecht zegt dat zijn huidig businessmodel tot 32.000 en misschien zelfs 40.000 toeschouwers toelaat. Ze kan plaatsen aan vijf euro verkopen om die 20.000 extra zitjes te vullen met Brusselaars die nu niet naar een voetbalmatch kunnen komen zien.”

De uithaal van de Brusselse minister voor Begroting komt er niet zomaar. Al bijna 2,5 jaar zijn de Brusselse regering, Anderlecht en Ghelamco druk bezig om de bouw van het stadion – waar de openingsmatch van het EK in 2020 zou moeten worden gespeeld – te kunnen starten. Vooral de onderhandelingen met Anderlecht verlopen stroef, omdat de in mei 2015 aangetrokken financieel manager Jo Van Biesbroeck al snel doorhad dat de constructie het doodvonnis zou betekenen voor de club.

“Van Biesbroeck is bij Anderlecht neergestreken als een olifant in een porseleinwinkel”, zegt Vanhengel. “Hij heeft de gewoonte om te onderhandelen met internationale financiers en brouwerijen toen hij bij AB InBev werkte. Dat is een keihard bedrijf. De maatschappelijke verantwoordelijkheid die bij investeren komt kijken is iets wat die mens compleet ontgaat”

Guy Vanhengel (Open VLD)
Guy Vanhengel (Open VLD)© BELGA

Bovendien verdenkt Vanhengel de Anderlecht-bestuurder ervan de UEFA-deadline te gebruiken als drukkingsmiddel. “Het niet halen van de EK 2020-deadline is louter een onderhandelingsstrategie voor betere voorwaarden.” Want als het stadion niet voor het streefdoel kan opgeleverd worden, schrapt de Europese voetbalbond Brussel als officiële speelstad voor het EK 2020. Dan zou de openingsmatch doorgaan in het Millenium Stadium in Cardiff, dat bij de uitreiking van de speelsteden net uit de boot viel.

Heikel punt in het dossier is het feit dat de Belgische recordkampioen mogelijk niet mede-eigenaar zal worden van hun eigen stadion. Daardoor zou het jaarlijks een slordige 9,7 miljoen euro aan huur moeten betalen gedurende 30 jaar. Een hypotheek op het voortbestaan van de club, meent Anderlecht. En dat nadat het Brusselse bestuur eerder al beloofde om vanaf 2019 jaarlijks 1,1 miljoen euro uit te trekken voor paars-wit, een ‘fiscaal cadeau’ luidde het.

“Nochtans is dat de huurprijs die de club bepaalde toen de drie consortia hun bouwvoorstellen deden. Toen ging het nog om 50.000 plaatsen. Nu krijgen ze er 60.000 voor dezelfde prijs”, aldus Vanhengel.

‘Ongehoord laat, maar minister Vanhengel geeft eindelijk toe dat hij zijn belofte heeft verbroken’

Brussels minister Guy Vanhengel geeft in het interview met Bruzz ook toe dat er inderdaad overheidsgeld gemoeid is met de bouw van het Eurostadion. De Open VLD’er, samen met Brussels schepen van Sport Alain Courtois (MR) de voortrekker van het project, heeft altijd voorgehouden – “met de hand op het hart” – dat het stadion er zonder overheidssubsidies zou komen.

Voor Brussels N-VA-parlementslid Johan Van den Driessche, één van de grootste critici van het project, is de bocht gemaakt. Zijn Groen-collega Arnaud Verstraete roept minister Vanhengel op helemaal open kaart te spelen over de kosten en verbintenissen die de overheid gesloten heeft.

Johan Van den Driessche (N-VA), Brussels parlementslid
Johan Van den Driessche (N-VA), Brussels parlementslid© BELGA

“Het is juist dat er overheidsgeld betrokken is bij de bouw van het Eurostadion. Maar het is geen subsidiëring”, zegt Vanhengel in Bruzz.

Voorts is er de terbeschikkingstelling van Parking C via een erfpacht. “Over de waarde daarvan kan je discussiëren, maar die kost de belastingbetaler niets”, relativeert de minister. En dan is er de jaarlijkse exploitatiekost van 5 miljoen euro die de stad betaalt aan Ghelamco. “Ik zou die beperkter gehouden hebben, maar ik kan niet voor de stad oordelen”.

En tenslotte is er de investering in de parkingvennootschap, die opbrengsten gaat genereren, zo merkt Guy Vanhengel op. De parking had ook een privéproject kunnen zijn, geeft hij toe, maar de overheid wilde er een stevige greep op houden.

“Ongehoord laat, maar minister Vanhengel geeft eindelijk toe dat hij zijn belofte heeft verbroken: het Eurostadion komt er met overheidsgeld”, reageert Johan Van den Driessche in een mededeling. “De minister heeft een jaar lang volgehouden dat het stadion de belastingbetaler niets zal kosten maar moet nu kleur bekennen. De bocht is gemaakt, ook op vlak van toon waar hij zich plots als een observator gedraagt eerder dan de politieke voortrekker van dit hele project die hij gisteren nog was. Het doorschuiven van de hete aardappel is begonnen”, voorspelt hij.

“Nu het formeel duidelijk is dat er overheidsgeld bij betrokken is, is het maar normaal dat de twee voortrekkers volledige transparantie geven over de hele structuur dat een kluwen van vennootschappen en contracten is”, stelt de N-VA’er.

Vragen

“Eindelijk komt Vanhengel met een ‘bekentenis’, ook al is het eigenlijk een gedeeltelijke bekentenis”, vindt ook Brussels Parlementslid voor Groen, Arnaud Verstraete, die zich net als zijn N-VA-collega in het dossier vastgebeten heeft. “Vanhengel moet nu deze lijn doortrekken en helemaal open kaart spelen over de kosten, en de verbintenissen die hij in naam van de Brusselaars aangegaan is,” vervolgt hij.

Verstraete somt tegenover Bruzz ook de vragen op die hij beantwoord wil: Wat zijn de kosten voor de specifieke weginfrastructuur voor het Eurostadion? Wat zijn de kosten voor een nieuwe oplossing voor de Memorial Van Damme? Gaat het gewest een nieuw atletiekstadion met een capaciteit van 45.000 toeschouwers bouwen en betalen? Welke beloftes zijn er gemaakt naar de privé-partijen RSCA en Ghelamco vanuit de overheid? (JF/Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content