Is een dieet met pasta en brood schadelijk voor topvoetballers?

02/04/16 om 14:57 - Bijgewerkt om 14:57

Volgens traditionele voedingsadviseurs zijn geraffineerde koolhydraten zoals pasta en brood prima sportvoeding. Maar niet volgens klinisch psycho-neuro-immunologen. Waarom niet?

Is een dieet met pasta en brood schadelijk voor topvoetballers?

Vincent Kompany © Belga Image

Leo Pruimboom van de Universiteit van Groningen en van het kenniscentrum Natura Foundation is grondlegger van de klinische psycho-neuro-immunologie (kPNI). Onlangs verklaarde hij in Sport/Voetbalmagazinedat het eten van voeding met een hoge glucosebelasting zoals geraffineerde koolhydraten als pasta ontstekingen uitlokt die schadelijk zijn voor sporters.

"Onderzoek bij topvoetballers laat zien dat dit het ontstekingsproces na een wedstrijd met factor twee verlengt tot zeven dagen", zei hij onder meer. "Dat betekent zelfs in een week zonder midweekvoetbal tot en met de volgende wedstrijd."

Natuurlijke koolhydraten & gezonde vetten

In Sport/Voetbalmagazine van woensdag 23 maart wordt Thomas D'havé naar aanleiding van de nieuwe blessure van Vincent Kompany gevraagd waarom hij sporters adviseert het eten van geraffineerde koolhydraten te beperken en zelfs te mijden.

"Als je geraffineerde koolhydraten eet, stijgt de insulinespiegel in het bloed en kunnen de spieren glucose opslaan, mààr: niet tijdens het bewegen, toont wetenschappelijke literatuur aan, want dan blokkeert insuline juist de opname van glucose als brandstof ", antwoordt D'havé, die topvoetballers met chronische of terugkerende letsels behandelt volgens de principes van de klinische psycho-neuro-immunologie en onder meer voor Ajax en West Ham werkt. "Waarom dan pasta eten voor de wedstrijd als die snelle suikers toch niet opgenomen kunnen worden?"

"Bovendien", vervolgt hij, "leidt het eten van geraffineerde koolhydraten tot chronische activatie van het immuunsysteem en dat is een van dé onderliggende redenen voor non-contactblessures. Zou het dan niet interessant zijn om wat op te schuiven in de richting van natuurlijke koolhydraten uit groenten als wortelen en bietjes én van gezonde vetten uit avocado, kokos en gevogeltebouten als brandstof? "

Verder, voegt Leo Pruimboom daaraan toe, blijkt dat beweging in nuchtere staat de performance van (verder optimaal gevoede) langeafstandssporters significant verbetert in vergelijking met het eten van koolhydraten vóór de belasting .

Onze partners