Nieuwe reeks ‘Duiveluitdagingen’ op komst

© photonews
Peter t'Kint
Peter t'Kint Redacteur bij Sport/Voetbalmagazine

De CEO van de KBVB, Koen De Brabander, zet in op de digitale transformatie en wil de inkomsten van de bond uit sponsoring en merchandising fors optrekken. Hij legt aan Sport/Voetbalmagazine uit hoe de voetbalbond dat denkt te doen.

Ruim een uur was hij aan het woord, Koen De Brabander, de CEO die op 1 november 2016 uit het bedrijfsleven (het accountantskantoor BDO) overstapte naar de Belgische voetbalbond. Hij gebruikte zijn eerste half jaar om zich in te werken en stelde donderdag zijn meerjarenplan voor: Ready for Qatar (moderne managers gebruiken het Engels als voertaal). Qatar 2022 wordt het WK voor de volgende generatie Rode Duivels. De ‘pampergeneratie’ wordt ze door jeugdopleiders wel eens genoemd, om een generatie aan te geven die wat minder assertief is, en minder goed om zou kunnen met tegenslagen.

Hoe assertief de huidige generatie is, merkte de bondstop de afgelopen dagen nog. Een, dixit De Brabander, weloverwogen premievoorstel voor de tornooien tot 2022 werd door de Rode Duivels, die fors moeten inleveren, prompt afgewezen.

Doelstellingen

De CEO was duidelijk in zijn doelstellingen: de digitale transformatie moet worden doorgevoerd (inclusief Skypegesprekken voor scheidsrechters, die dan voor korte gesprekken niet langer de verplaatsing naar Brussel moeten maken), de professionalisering verdergezet (de facto runt nu al een clubje van een man of zes het Belgische topvoetbal) en de inkomsten moeten fors omhoog: de sponsoring met 20 procent, de inkomsten uit merchandising met zelfs 100 procent. Ook de fanbase (nu telt de supportersclub van de Rode Duivels zo’n 23.000 leden) moet omhoog, naar 30.000.

Qua ambitie kan dat tellen, zeker nu er na het EK in Frankrijk een soort Rode Duivelsmoeheid/-onvrede heerst bij de supporter. Om daaraan te verhelpen, komen er nieuwe ‘Duiveluitdagingen’. De Brabander wil ook een Belgische scheidsrechter op het komende WK, wat de job (we hebben straks acht semiprofs) meer sexy kan maken. Hij zet ook in op een betere begeleiding van jonge refs aan de basis.

Wordt de bond met zijn nationale ploegen als uitstalraam nog meer een concurrent van de grote clubs? De Brabander: ‘Daar moeten we voor opletten, dat we niet kannibaliseren. We moeten mikken op sponsors die anders niet in het voetbal investeren. Het is niet de bedoeling budgetten bij de clubs weg te halen.’ Een partner uit de gokwereld komt er niet zo meteen bij. De bond staat daar om principiële redenen aarzelend tegenover.

Over 2020 en het engagement van de KBVB om dat EK mee in Brussel te organiseren, sprak bondsvoorzitter François De Keersmaecker voluit de wens uit voor een nieuw stadion in Brussel, gezien het gebrek aan alternatieven elders. En nog dit: sportief legt De Brabander veel in de handen van Chris Van Puyvelde. Die werkt onder meer aan een plan om de beloften van de topclubs in 1 B te laten aantreden, middels een licentiesysteem. De andere clubs zouden met hun beloften in de hoogste amateurklasse terecht kunnen. Een en ander kan al starten in 2018, maar moet eerst nog goedgekeurd worden door tal van bondskanalen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content