STVV komt in Japanse handen, en de winnaar is Roland Duchâtelet

© belgaimage
Alain Eliasy Journalist bij Sport/Voetbalmagazine

Na vijf maanden discreet geflirt verkocht Duchâtelet zijn resterende aandelenpakket van tachtig procent aan het Japanse DMM.com. Achtergronden bij een historische wissel van de macht.

DMM.com in, Roland Duchâtelet out. De totale uitverkoop komt niet als een verrassing: toen de Japanners in de zomer hun intrek namen op Stayen hadden ze een optie genomen op de rest van de aandelen. De clausule stipuleerde wel dat beide partijen hun fiat moesten geven. Wat vorige week uiteindelijk gebeurde na een minutieuze doorlichting door KPMG en een inloopperiode van enkele maanden.

Hoewel Duchâtelet de club eigenhandig de 21e eeuw in sleurde zal de 71-jarige Antwerpenaar de geschiedenis ingaan als de man die STVV overleverde aan een buitenlandse eigenaar. Het zou kunnen verklaren waarom de officiële machtsoverdracht op Stayen omschreven werd als een historische dag voor STVV.

De supporters zullen daar wellicht anders over denken. Voor de derde keer in anderhalf jaar tijd moeten ze wennen aan een nieuwe huisbaas. Een gegeven dat de roep naar een welomlijnde langetermijnvisie niet zal doen verstommen. Integendeel.

Een significant deel van de supporters was openlijk gekant tegen Duchâtelet – ze beschouwden hem als een pure zakenman, iemand die enkel naar de rendabiliteit keek. Maar wat krijgen ze in de plaats? Een Japans e-commercebedrijf met een omzet van 1,5 miljard euro waarvan de intenties niet helemaal duidelijk zijn.

‘DMM heeft er dus alle belang bij om in het huidige personeel te blijven investeren en zijn wil niet proberen op te dringen.’

Benoît Robert, ondervoorzitter STVV

Entertainment voor en na de match

Afgelopen zomer, nadat het zich voor twintig procent had ingekocht op Stayen, liet DMM.com via de website van de krant Nikkan Sports doorschemeren wat het in de toekomst van plan is: volop Japanse spelers én trainers binnenloodsen. Wie vorige week tijdens de persconferentie naar echte antwoorden zocht, werd niet meteen gerustgesteld door Yusuke Muranaka, senior vicepresident van DMM.com. Hij had het in vage bewoordingen over het opleiden van jeugdspelers – ongeacht hun nationaliteit -, de fans entertainment aanbieden voor en na de match, de Japanse cultuur integreren in het Truiense landschap en een samenwerking op poten zetten met de stad.

Voor Philippe Bormans, die in principe CEO blijft en zijn takenpakket zal behouden, zijn dat voldoende elementen om mee in het verhaal te stappen. ‘DMM is ambitieus en kapitaalkrachtig. Waarom zou de overname een slechte zaak zijn? Ik heb geluisterd naar wat ze te zeggen hadden. Ik had geen zin om mee te gaan in een verhaal waar ik zelf niet in geloofde. Voor hen waren er een paar zaken belangrijk: de lokale verankering handhaven en de continuïteit verzekeren. Ze willen dus op dezelfde manier werken zoals nu.’

Niet onbelangrijk: DMM.com is minstens nog een aantal maanden aangewezen op de medewerkers die nu op Stayen rondlopen. Vandaar dat Bormans en co nog een tijdje werkzekerheid hebben.

‘Ze hebben ons nodig om hun kennis te verruimen en hun adressenboek te vullen’, aldus ondervoorzitter Benoît Robert. ‘Je moet de Belgische voetbalmarkt leren kennen en daar kruipt minstens een jaar in. Het is niet nieuw: de voetbalwereld is een heel gesloten milieu. DMM heeft er dus alle belang bij om in het huidige personeel te blijven investeren en zijn wil niet proberen op te dringen. En ze zullen compromissen à la belge moeten leren sluiten.’

Op dit moment zijn drie van de vier leden van de raad van bestuur Belgen. Van hen is niemand zeker van zijn zitje.

Binnenskamers twijfelt niemand eraan dat de nieuwe machthebbers vooruit willen met de club. Al zal dat aan een gezapig tempo gebeuren – bij STVV zijn ze niet vergeten dat ze pas tweeënhalf jaar geleden de titel in tweede klasse vierden. Maar de Japanners zijn wel bereid om de portemonnee open te trekken om de ploeg dit seizoen nog fors te versterken. Iets wat Duchâtelet niet meer wilde doen. Bedragen werden nog niet genoemd, maar DMM.com is niet naar België gekomen om een figurantenrol te spelen.

Op dit moment zijn drie van de vier leden van de raad van bestuur Belgen: David Meekers, Robert Asnong, de man die het stadion heeft uitgetekend, en Benoît Robert. Van hen is niemand zeker van zijn zitje. Yusuke Muranaka mag wel op beide oren slapen. Op 30 november komen de vier een eerste keer samen en dan zal moeten blijken hoever het transferbudget kan reiken.

Het staat nu al vast dat tijdens de winsterstop de kern aangevuld zal worden met minstens één Japanse speler. Tegen dan zal ook de naam van de nieuwe voorzitter bekend zijn. Takashitsukasa Kameyama, de big boss van DMM.com, wordt het zeker niet.

Geen scrupules

Sint-Truiden, hoofdstad van Haspengouw, moet dus als speerpunt dienen voor de sportieve ambities van webshop DMM.com. Met STVV als gewone business unit tussen alle andere activiteiten van de groep zoals video on demand, online shopping, 3D-printing en telefonie.

Nochtans was STVV niet de eerste keuze. Ongeveer anderhalf jaar geleden richtten de Japanners hun vizier op Lokeren. Ze vingen echter bot bij Roger Lambrecht. Hij wilde minstens 15 miljoen euro cashen – in maart van dit jaar sprak hij zelfs openlijk over 20 miljoen euro toen Chinese investeerders aan de deur stonden. Bovenal wilde hij de totaliteit van zijn aandelen enkel van de hand doen aan een betrouwbare partner. Bij voorkeur een zakenman uit de streek.

Chinezen zijn commerçanten en durven al eens iets achter de rug uit te steken. Qatari komen met een paar koffers vol geld aanzetten en zeggen: wij komen jullie club overnemen.

Benoit Robert, ondervoorzitter STVV

Omdat DMM.com niets met voetbal had, ging Lambrecht uiteindelijk niet overstag. Duchâtelet had minder scrupules. Al was het officiële standpunt van de club zes maanden geleden nog duidelijk: STVV zou niet in zee gaan met oosterse zakenlui. Wat dreef de Limburgers dan toch in de armen dreef van een Japans bedrijf met een mysterieuze baas?

Geld – al is het gissen naar het bedrag dat bij de transactie gemoeid is – en het feit dat Duchâtelet zijn voetbalimperium wilde afbouwen. ‘Qua prijs was STVV ook haalbaar’, zegt Robert. ‘DMM heeft een opportuniteit geroken. Je moet geen sentimentele redenen zoeken waarom ze bij ons zijn terechtgekomen. Gedurende negentig minuten is voetbal emotie, de rest van de tijd is het business. Als je zaken doet, moet je alle sentimenten opzijschuiven. Doe je dat niet, dan ben je een gemakkelijk doelwit.’

Aan de Tiensesteenweg hebben ze niet de indruk dat DMM.com een mistgordijn heeft opgetrokken over hun echte bedoelingen. Japanners hebben nu eenmaal de reputatie betrouwbare zakenlui te zijn. Het zijn geen mannen die hun zakken komen vullen en met de noorderzon verdwijnen.

‘DMM was niet geïnteresseerd in de stenen. Ze hebben zelfs niet geprobeerd om de infrastructuur te kopen.’

Benoit Robert, ondervoorzitter STVV

‘Japanners zijn van nature afstandelijk en denken vaak in hokjes, maar van alle Aziaten zijn ze wel het volk dat het meest plichtbewust is. Chinezen zijn commerçanten en durven al eens iets achter de rug uit te steken. Qatari komen met een paar koffers vol geld aanzetten en zeggen: wij komen jullie club overnemen.’

Met de verkoop verdwijnt Duchâtelet dus definitief van het toneel bij STVV. Al zal hij als eigenaar van het stadion nog een zekere invloed hebben op Stayen. Bormans gaf het al aan: STVV moet een goede band onderhouden met Duchâtelet want het is de voornaamste huurder van het pand.

Tijdens de ambtsperiode van de vorige voorzitter Bart Lammens betaalde STVV 3 euro per zitje dat bezet wordt tijdens een wedstrijd. De huurovereenkomst tussen Duchâtelet en de Japanners zal wellicht in dezelfde grootteorde liggen. Robert: ‘DMM was niet geïnteresseerd in de stenen. Ze hebben zelfs niet geprobeerd om de infrastructuur te kopen. Ik mag er niet aan denken dat Roland Duchâtelet ooit een andere Belgische club opkoopt en hen op Stayen laat spelen… Dan zit je met een groot probleem.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content