Waarom STVV wel en Lokeren niet in zee gaat met de Japanners

© BELGA
Matthias Stockmans
Matthias Stockmans Redacteur van Sport/Voetbalmagazine en Knack Focus.

STVV legt zijn lot in Japanse handen. De investeerders van DMM.com toonden eerder ook interesse in Sporting Lokeren, maar daar stuurde voorzitter Roger Lambrecht hen wandelen. Aan Sport/Voetbalmagazine legt hij uit waarom.

Afgelopen zomer, nadat het zich voor twintig procent had ingekocht op Stayen, liet het Japanse bedrijf DMM.com via de website van de krant Nikkan Sports doorschemeren wat het in de toekomst van plan is: volop Japanse spelers én trainers binnenloodsen.

Wie vorige week tijdens de persconferentie bij de volledige overname van de Limburgse club naar echte antwoorden zocht, werd niet meteen gerustgesteld door Yusuke Muranaka, senior vicepresident van DMM.com. Hij had het in vage bewoordingen over het opleiden van jeugdspelers – ongeacht hun nationaliteit -, de fans entertainment aanbieden voor en na de match, de Japanse cultuur integreren in het Truiense landschap en een samenwerking op poten zetten met de stad.

Voor Philippe Bormans, die in principe CEO blijft en zijn takenpakket zal behouden, zijn dat voldoende elementen om mee in het verhaal te stappen. ‘DMM is ambitieus en kapitaalkrachtig. Waarom zou de overname een slechte zaak zijn? Ik heb geluisterd naar wat ze te zeggen hadden. Ik had geen zin om mee te gaan in een verhaal waar ik zelf niet in geloofde. Voor hen waren er een paar zaken belangrijk: de lokale verankering handhaven en de continuïteit verzekeren. Ze willen dus op dezelfde manier werken zoals nu.’

Gedurende negentig minuten is voetbal emotie, de rest van de tijd is het business.

Benoit Robert, ondervoorzitter STVV

‘Qua prijs was STVV ook haalbaar’, zegt ondervoorzitter Benoit Robert. ‘DMM heeft een opportuniteit geroken. Je moet geen sentimentele redenen zoeken waarom ze bij ons zijn terechtgekomen. Gedurende negentig minuten is voetbal emotie, de rest van de tijd is het business.’

Aan de Tiensesteenweg hebben ze niet de indruk dat DMM.com een mistgordijn heeft opgetrokken over hun echte bedoelingen. Japanners hebben nu eenmaal de reputatie betrouwbare zakenlui te zijn. Het zijn geen mannen die hun zakken komen vullen en met de noorderzon verdwijnen.

‘Japanners zijn van nature afstandelijk en denken vaak in hokjes, maar van alle Aziaten zijn ze wel het volk dat het meest plichtbewust is. Chinezen zijn commerçanten en durven al eens iets achter de rug uit te steken. Qatari komen met een paar koffers vol geld aanzetten en zeggen: wij komen jullie club overnemen.’

Lokeren zegt neen

Sint-Truiden moet als speerpunt dienen voor de sportieve ambities van webshop DMM.com. Met STVV als gewone business unit tussen alle andere activiteiten van de groep zoals video on demand, online shopping, 3D-printing en telefonie.

Japanners zijn van nature afstandelijk en denken vaak in hokjes, maar van alle Aziaten zijn ze wel het volk dat het meest plichtbewust is.

Benoit Robert, ondervoorzitter STVV

Nochtans was STVV niet de eerste keuze. Ongeveer anderhalf jaar geleden richtten de Japanners hun vizier op Lokeren. Ze vingen echter bot bij Roger Lambrecht. Hij wilde minstens 15 miljoen euro cashen – in maart van dit jaar sprak hij zelfs openlijk over 20 miljoen euro toen Chinese investeerders aan de deur stonden. Bovenal wilde hij de totaliteit van zijn aandelen enkel van de hand doen aan een betrouwbare partner. Bij voorkeur een zakenman uit de streek. Omdat DMM.com niets met voetbal had, ging Lambrecht uiteindelijk niet overstag.

‘Wij hebben met die Japanse investeerders contact gehad, maar dat is nooit tot concrete onderhandelingen gekomen’, reageert Lambrecht bij Sport/Voetbalmagazine.

Van de 86-jarige Lokerenpreses is geweten dat hij al jaren zoekt naar een overnemer van zijn geliefde club, maar het liefst verkoopt hij aan mensen met enige lokale verankering en ervaring in het voetbalwereldje. ‘Dat Japanse bedrijf komt niet uit het voetbal, dan is het moeilijk om hun bedoelingen met een club in te schatten. Van heel die communicatiebusiness ken ik niets, voor Roland Duchâtelet is dat een meer vertrouwde wereld, in die zin verbaast het mij niet dat zij wel toehapten.’

Dat STVV voor honderd procent in handen komt van DMM.com verrast Lambrecht dan weer wel: ‘Dat is altijd een risico. Ik hoop toch nog altijd op de interesse van mensen die Lokeren genegen zijn en de regio of club kennen. De toekomst van Sporting Lokeren moet gewaarborgd zijn. In dat geval heb ik er geen probleem mee om al mijn aandelen af te staan, in het andere geval ligt dat moeilijker’, geeft de bandenmagnaat toe. Hij blijft op zoek naar overnemers. Voor de geïnteresseerden: Belg zijn is een voordeel.

Lees de volledige reportage over de overname bij STVV in onze Plus-zone of in Sport/Voetbalmagazine van 22 november.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content