Het échte masterplan van Marc Coucke

Marc Coucke met Michel Seydoux, voorzitter van Lille © Belga Image
Jonas Creteur
Jonas Creteur Redacteur bij Sport/Voetbalmagazine

Niet achter Lille OSC, waar hij afgelopen zomer aandelen gekocht heeft, maar achter Etixx, het sportvoedingssupplementenmerk van Omega Pharma, schuilt het échte masterplan van Marc Coucke. Dat zegt de KV Oostendevoorzitter van de week in Sport/Voetbalmagazine.

Marc Coucke maakte midden september bekend dat hij aandelen had gekocht van Michel Seydoux, voorzitter van de Franse eersteklasser Lille OSC. ‘Het gaat om 5 van de 85 procent van de vennootschap SOCLE, dus 4,25 procent van het totále aandelenpakket’, zegt hij van de week in Sport/Voetbalmagazine. En benadrukt Coucke: ‘In de toekomst zal ik misschien meer aandelen kopen, maar op welke termijn weet ik op dit moment écht niet. Ik heb géén masterplan, ik wil Lille eerst wat ‘besnuffelen’.’

Een ding is zeker volgens de KV Oostendevoorzitter: ‘Alle grotere puzzelstukken die ik ooit nog zal leggen, zullen wel passen bij de stukken die ik al gelegd heb. Onder meer bij dat van KVO. Met een partnerschap tussen beide clubs qua jeugdopleiding en/of via spelers uitlenen, zoals nu al met John Ruiz. Al mag KVO wel nooit Lille B worden.’

Een ander puzzelstuk is dat van Etixx, het sportvoedingssupplementenmerk van Omega Pharma dat Coucke na Bodysol, Davitamon, Predictor en Silence wil lanceren in het buitenland. Zijn échte masterplan. ‘Ons grootste sponsoringsproject in de sport ooit. We willen met Etixx, na België, ook in Europa de nummer één worden. Een investering van liefst zeventig à tachtig miljoen euro.’

Vier en een half miljoen per jaar gaat naar de WorldTourwielerploeg die vanaf 2015 Etixx-Quick-Step zal heten. Met zijn sportvoedingssupplementenmerk sponsort Omega Pharma ook elf van de zestien voetbalclubs uit de Belgische eerste klasse. Klein bier echter in vergelijking met de deals die Coucke afgelopen zomer met Lille (vijf miljoen euro per jaar) en FC Nantes maakte én die hij nog wil sluiten. ‘We praten met eersteklassers uit Engeland, Italië en Spanje om hun partner qua voedingssupplementen te worden. En we mikken ook op andere sporten: in België de nationale volleybalploegen en basketbalclub Antwerp Giants, in Engeland een rugbyteam, in Zweden een ijshockeyploeg… Heel breed, maar de challenge is dan ook groot.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier