WK-mysterie ontrafeld: het roze-blauwe schoenenpaar van Puma

© AFP

Dat voetballers er soms ietwat extravagante kledingkeuzes op na houden is geen geheim, maar toen Mario Balotelli zaterdagnacht aan de aftrap verscheen met één roze en één blauwe voetbalschoen onder zijn goed verzekerde benen gingen ook de wenkbrauwen van de meest fervente manbagdragers de hoogte in. Sportmagazine.be dook voor u in een wereld van dubieuze stijladviezen, en kwam met een permanente voorhoofdfrons weer adem happen.

Een zwoele midzomernacht in juni, op dat magische moment waar een zaterdag overgaat in een zondag, zaten een heleboel voetbalfans aan hun scherm gekluisterd voor het WK-duel tussen Engeland en Italië, een snelle, behendige match waarbij de ogen constant op de bal gericht moeten zijn, ware het niet dat een paar misgematchte voetbalschoenen alle aandacht opeisten.

Zoals dat wel vaker gaat met wereldschokkende gebeurtenissen werd het opvallende schoenenpaar druk besproken op Twitter. Van enfant terrible Mario Balotelli heeft de voetbalfan immers al meerdere fratsen verdragen, maar deze speelgoedkleurige Pumakicks waren toch wel een heel ander paar – eh – schoenen. De meningen zweefden tussen belachelijk, opzichtelijk of spuuglelijk, en daar kan wat voor gezegd worden.

De linkerschoen hult zich in het soort dominante Barbieroze dat ex-medewerkers van Bart Smit vandaag nog steeds bovenhalen bij hun therapeut, terwijl de rechter gedoopt is in een zodanig platte en inspiratieloze tint lichtblauw dat Puma evengoed “lichtblauw!” op de rechterschoen had kunnen borduren. Een vreemd design voor het Duitse merk dat menig sneakerfanaat dit jaar nochtans kon verrassen met een collectie ontworpen door Solange (zusje van) Knowles en zich via de nieuwe DiscBlaze-lijn toch als innoverend op de kaart kon zetten.

De evoPOWER Tricks – want zo heten de kleurrijke ondingen – worden ondanks een slim verkooppraatje over “roestvrij zelfvertrouwen” en “barefoot kicking techniques” vooralsnog niet op een most wanted-lijstje gezet, en de steun van grote voetbalnamen ten spijt is de mening van het publiek op zijn minst gezegd niet bijster positief. Toch vormen deze schoenen de spil van wat voor Puma de grootste marketingstunt van de afgelopen veertig jaar moet worden.

What’s in a name

In een wereld die geregeerd wordt door Nike (marktwaarde: 48 miljard euro) en Adidas (16 miljard) moet Puma (3 miljard) nu eenmaal steevast mikken op de buitenbeentjes, en dat is voor het WK niet anders. Waar Adidas teams als Duitsland, Argentinië en Spanje van shirts mag voorzien en Nike swoosht op de truitjes van Brazilië, Portugal en Nederland moet Puma het stellen met outfits voor onder meer Kameroen, Zwitserland, Chili, Ghana en Italië.

Voetbalschoenen zijn het enige onderdeel van de WK-outfit die volgens de FIFA niet door dezelfde sponsor moeten geproduceerd worden, en dus mogen voetballers hun kicks ophalen bij het merk dat hun voorkeur wegdraagt (lees: dat een flinke smak geld door hun brievenbus heeft gewurmd), maar ook daar moest het financieel minderbedeelde Puma het onderspit delven.

Namen als Balotelli, Fàbregas, Agüero, Reus, Giroud en Buffon zijn zeker niet de minsten, maar ze hebben niet de bekendheid waar Messi en Ronaldo zich onder de wimpel van meer dan 14 verschillende merken (van scheermesjes tot frisdrank) voor uit het shirt zweten.

What’s in a name, zal u wellicht zeggen, maar met een potentieel consumentenpubliek van ongeveer 3 miljard kijkers, verspreid over vier weken, wil ieder merk zijn product graag in de spotlights zetten tijdens de Wereldbekermatchen, en daar hebben ze veel, heel veel geld voor over.

Het Pelé-Pact en de List der Lelijkheid

Deze traditie van endorsements werd groots in de sportieve jaren na de Tweede Wereldoorlog, waar atleten verschillende merken tegen elkaar konden laten opbieden en sommige deals zelfs uitdraaiden op faillissementen en vuile spelletjes. Zeker tussen Adidas en Puma, merken ontstaan uit de vete tussen de broertjes Dassler, durfde het al eens uit de hand lopen. Zo had Adidas tijdens de Olympische zomerspelen van 1968 alle Pumaschoenen laten confisqueren door de douane!

Omdat de gemoederen zodanig verhit geraakten besloten de financieel directeurs van zowel Adidas als Puma om in 1970 een ‘Pelé-pact’ in te stellen; geen van beide merken mocht de sterspeler van Brazilië sponsoren bij het aanstormende WK van Mexico, want ze vreesden dat het anders zou kunnen uitdraaien op een geldelijke catastrofe. Puma wist via een bevriend reporter toch een deal te bekokstoven met Pelé, die tijdens de finale tegen Italië de scheidsrechter een minuutje tijd vroeg om de veters van zijn schoenen -camera zoomt in – zijn Puma-schoenen (!) te knopen.

Ook vandaag lijkt het alsof Puma Adidas te slim af is, want wie niet rijk is, moet durven. In al hun merkwaardigheid en lelijkheid zijn de evoPOWER Tricks van Puma dé meestbesproken schoenen van dit WK, en desondanks de vernuftige details van Adidas’ Predatorschoenen of Nike’s Magistakicks zijn het de herkenbare felgekleurde voeten van de Puma-jongens die er in snelle acties, loeiharde goals of behendige tackles uitspringen.

Slik uw trots dus maar in, vaders, zoons en sympathisanten, want als u volgend seizoen ook maar iets wil betekenen tijdens de wedstrijden van uw plaatselijke caféploeg, dan kan u zich best pastelkleurige stuurboord-bakboordnoppen aanschaffen. We are sure Jani Kazaltzis approves!

Katrin Swartenbroux

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content