Zijn apps van voetballers de toekomst?

© FOTOSPORTS INTERNATIONAL

Rio Ferdinand, verdediger van Manchester United, is een fervent gebruiker van sociale media. Als een van de eerste voetballers bracht hij in oktober een app uit over … zichzelf.

Rio Ferdinand is heel actief op twitter. Hij is niet bang om zijn privéleven te delen met zijn fans. Filmpjes terwijl hij Xbox speelt met Dimitar Berbatov of Wayne Rooney, zijn top vijf muzieknummers van de dag of gewoonweg zijn mening over een bepaald onderwerp, Rio tweet het allemaal. Al die tweets bundelde hij nu in een app.

Maar waarom zou je nog een app willen als je al kan twitteren? Sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake in de Volkskrant: “Andere voetballers die op Twitter zitten zullen niet achterblijven. Clubs zullen dan moeten reageren met regels om geen problemen te krijgen met sponsors.”

“De groten der aarde zullen ongetwijfeld met een app komen”, voorspelt Bob van Oosterhout, directeur van sportmarketingbedrijf Triple Double. “Maar ik denk dat een app iets is voor de happy few, zoals een Roger Federer. Ik heb het idee dat het management van Ferdinand het meer heeft gezien als een doel dan als een middel, om te zien hoeveel ze ermee kunnen verdienen.”

Het is duidelijk dat Twitter niet het eindpunt zal zijn voor sporters om in contact te komen met hun fans. Er is ook een nadeel aan die communicatie met zogenaamde fans. Zo liet Micah Richards van Manchester City onlangs weten Twitter te verlaten wegens racistische uitlatingen aan zijn adres. (MSA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content