In 2014 zou de koningsklasse van de autosport een heel ander gezicht kunnen krijgen. Bijvoorbeeld zonder machtsvertoon van Sebastian Vettel. Statistisch bekeken is de kans groot dat de 26-jarige Duitser, ondertussen al vier keer op rij wereldkampioen, straks gas terugneemt. Aan zijn stuurslag ligt dat niet. Volgend seizoen rijdt de F1 met nieuwe motoren: een V6 met turbo van 1,6 liter in plaats van de atmosferische (zonder turbo dus) achtcilinder van 2,4 liter. Waarmee een nieuw tijdperk begint, want voor die nieuwe krachtbron zijn volledig nieuwe en anders geconcipieerde auto’s nodig.

Een nieuwe generatie wagens brengt in de F1 steevast nieuwe machtsverhoudingen mee. Dat was in het verleden altijd al zo: McLaren promoveerde van middenmoter naar onklopbaar met de komst van smallere auto’s in 1998, terwijl het debuterende Brawn GP in 2009 uit het niets de macht en de wereldtitel (Jenson Button) greep toen de profielloze banden in 2009 terugkeerden en heel wat aerodynamische elementen werden verbannen. De rustige vastigheid waarop Red Bull en Vettel vanaf 2010 hun dominantie bouwden, is dus niet meer.

Anderzijds is er nóg een constante, en die pleit dan weer wel voor Vettel. Bij die twee grote omwentelingen, 1998 en 2009, werd de beste auto telkens ontworpen door Adrian Newey: de McLaren MP13 en later de Red Bull RB5. Alleen pakte Brawn GP toen de titel omdat het een dubieus achterpoortje in het reglement had gevonden, de zogenaamde dubbele ‘diffuser’. Tegen de tijd dat Newey zijn RB5 had aangepast, had Button al een te grote voorsprong in het WK.

Adrian Newey zelf nuanceert het voordeel van zijn superieure ontwerpersgeest, omdat hij verwacht dat de motor volgend seizoen veel belangrijker zal zijn dan het chassis. Dat ontmoedigde hem op een bepaald moment zozeer dat de man zelfs overwoog om de formule 1 te verlaten en zeilboten te gaan ontwerpen, zijn echte passie. De verwachting is trouwens dat teams met een motor van Mercedes goed zullen zitten, hoewel andere bronnen dan weer tippen op Renault: de Fransen zouden immers een V6 gebouwd hebben die veel zuiniger is dan die van de concurrentie.

Terwijl het nieuwe reglement de F1 een heel ander gezicht zal bezorgen, wemelt het ook meer dan ooit op de transfermarkt. Het ziet ernaar uit dat alleen Mercedes volgend jaar met dezelfde bezetting als dit seizoen zal uitpakken. Weten ze ook bij Ferrari (AlonsoRäikkönen), Williams (BottasMassa), McLaren (Button-Magnussen), Toro Rosso (KyvatVergne) en Red Bull (Vettel-Ricciardo) al wie volgend jaar stuurt, dan is er bij alle andere teams grote onzekerheid. Maldonado (buitengezet bij Williams) gaat met zijn 50 miljoen dollar aan sponsoring naar Lotus, dat dringend geld nodig heeft, terwijl Pérez (ex-McLaren) en Hülkenberg (nu Sauber) op weg lijken naar Force India. Maar er vallen zeker ook coureurs uit de boot, zoals Sutil en Di Resta (nu beiden Force India), die naar respectievelijk DTM en IndyCar lonken om er een vangnet te vinden.

Maar de grootste verschuiving zou volgend jaar weleens de top van de piramide kunnen raken. Bernie Ecclestone wordt momenteel immers geplaagd door rechtszaken waarin hij beschuldigd wordt van omkoping. Wordt de grote baas veroordeeld, dan schuift hoofdaandeelhouder CVC hem zonder twijfel aan de kant als CEO van de F1. Hardnekkige geruchten willen trouwens dat Bernie van plan is de eer aan zichzelf te houden en nog voor het begin van het seizoen zelf zijn pensioen zal aankondigen. Of hoe al heel wat en misschien zelfs alles anders wordt in de F1 anno 2014.

DOOR JO BOSSUYT

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content