Allyson Felix (35) is een van de meest gelauwerde olympische atleten ooit. Maar ook een rolmodel, als moeder. Nu ook met een eigen schoenen/lifestylemerk: Saysh.

Op de Spelen van Rio 2016 wilde kersvers goudenmedaillewinnaar Greg Van Avermaet graag een selfie: met Allyson Felix, het Amerikaanse atletiekicoon. Zij won in Rio haar zevende, achtste en negende olympische medaille, waarvan twee gouden op de aflossingsnummers. Daar wil de sprintster, die actief is op de 200 en 400 meter, in Tokio nog minstens één aan toevoegen, op haar 35e. Ze zou daarmee Carl Lewis evenaren als de meest succesvolle Amerikaanse atleet (m/v) ooit in het olympische atletiektoernooi.

In aanloop naar Tokio is de rode draad doorheen de vele verhalen die over haar verschijnen: hoe Felix in 2019 een comeback maakte na haar moederschap en een zware noodbevalling, met keizersnede. De Amerikaanse liet daarop haar sponsor Nike vallen, omdat die 70 procent van haar sponsorgage had ingetrokken tijdens haar zwangerschap. Felix sloot een contract af met een nieuwe kledijsponsor, Athleta, waarop Nike noodgedwongen zijn moederschapsbeleid aanpaste. Met Athleta vond Felix naar eigen zeggen een merk dat wel streefde naar gendergelijkheid, naar inclusie van atleten van verschillende achtergronden. Ze werd zo voor vele zwarte vrouwen en moeders een rolmodel.

Nu gaat de Amerikaanse nog een stap verder, want met haar broer richtte ze een eigen schoenen/lifestylemerk op: Saysh. Met ‘ For and by women‘ als leuze.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content