De Twizy is zonder twijfel het vlaggenschip van het elektrische gamma van Renault. De sympathieke Twizy houdt het midden tussen een kleine auto en een scooter, en is daardoor perfect geschikt voor onze Belgische wegen. Toch?

De voorkant doet denken aan het hoofd van een mug, de wielen zijn prominent aanwezig, de deuren gaan open zoals die van een Lamborghini en het centraal geplaatste achterlicht valt op. Om u maar te zeggen dat de schattige kleine Renault niet onopgemerkt voorbij zal snorren. De derde generatie elektrische wagens van Renault levert een ongezien resultaat op. De Franse automaker biedt ook een Twizy zonder deuren aan, maar gezien het wispelturige klimaat in ons Belgenlandje lijkt de versie mét deuren (590 euro extra) de beste optie. Je hebt dan niet alleen het voordeel dat je beschermd zit tegen guur winterweer, je kunt ook nog eens de aandacht trekken wanneer je je deuren in ware Lamborghinistijl opent.

Rijd je met de Twizy het centrum binnen, dan is de interesse van de voorbijgangers snel gewekt. Je mag met de Twizy in theorie ook wel de autosnelweg op – als je weet dat 80 km/u de maximumsnelheid is en je minimaal 70 km/u moet rijden, is dat misschien toch niet zo’n goed idee – maar het zal niet verbazen dat de nieuwste Renault vooral in de stad kan uitblinken. Dankzij de vinnige acceleraties (van 0 tot 45 km/u in 6,6 seconden), de uitstekende besturing en de compacte afmetingen kunnen we de Twizy zonder overdrijven de heerser van de stad noemen. Enig minpuntje is dat de Twizy net dat tikkeltje te breed is om er tussen de files handig tussendoor te glippen.

De beschermde cabine en de aanwezigheid van de veiligheidsriem zorgen ervoor dat je geen helm op moet, maar dat je toch – onder meer dankzij de aanwezigheid van airbags en kreukelzone – veiliger zit in de Twizy dan op eender welke scooter. Alleen de afwezigheid van een ABS-systeem stelt teleur, zeker wanneer je weet dat de voorwielen weleens durven te blokkeren tijdens het remmen op natte ondergrond. Bij dynamisch rijgedrag houdt de batterij het slechts een kleine vijftig kilometer uit, maar als je iets economischer rijdt, stijgt de autonomie tot tachtig of zelfs negentig kilometer. Voor het herladen heb je genoeg aan een doorsneestopcontact. Het duurt amper drie en een half uur om de batterij volledig opnieuw op te laden.

De basisprijs van 7500 euro is al aanzienlijk en daar komt maandelijks nog zo’n vijftig euro bij voor het huren van de batterijen. Dat dikt natuurlijk aardig aan, en dat voor een wagen die niet meteen uitblinkt door polyvalentie. Gelukkig kost het gebruik van de Twizy amper wat. Tenzij je natuurlijk gaat vallen over een euro per oplaadbeurt.

DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content