Eén dag voor een knetterend vuurwerk een nieuw jaar inluidde, presenteerde RC Genk op zijn beurt een nieuwe lading buskruit : JaJa Coelho is de vervanger van de geblesseerde Ivan Bosnjak. De Braziliaan krijgt in het Fenixstadion een uitgelezen kans om te tonen dat hij wel degelijk een hoog niveau aankan : nadat Coelho vorig seizoen in de heenronde bij Westerlo spetterde, vertrok hij spoorslags naar het Spaanse Getafe, verhuisde daar al snel naar de bank en hief vervolgens het favoriete klaaglied van voetballers aan : de trainer, in dat geval Bernd Schuster, had het niet op hem begrepen. Een korte periode bij het Braziliaanse Flamengo bracht al evenmin licht in de duisternis.

Ze zijn talrijk, voetballers die op een bescheiden niveau hun stempel drukken, maar vervolgens worden vertrappeld en verzwolgen als ze verder de ladder beklimmen. Het valt voor RC Genk te hopen dat het ook nu zijn huiswerk goed heeft gemaakt. Coelho is een beweeglijke en technisch uitstekende voetballer die – ook al door zijn overzicht – een meerwaarde moet kunnen betekenen voor RC Genk. Maar het valt moeilijk in te schattten in hoeverre voetballers deze kwaliteiten nog kunnen aanwenden als het allemaal een tikkeltje sneller gaat. Los daarvan is Coelho qua manier van voetballen de antipode van Bosnjak. Dat betekent dat RC Genk op zoek zal moeten gaan naar andere patronen en automatismen. Op zich kan dat de ploeg alleen maar beter maken. Het vermogen om te variëren blijft een belangrijk wapen in het hedendaagse voetbal.

Nu de feestdagen achter de rug zijn en de champagne is opgedroogd, schikt het Belgische voetbal zich weer in de dagdagelijkse realiteit. Op de vraag hoe onze topclubs de budgettaire kloof met Europa willen dichten, zal Club Brugge op 11 januari zijn antwoord geven : op een persconferentie wordt dan een project voorgesteld dat moet leiden tot de bouw van een nieuw stadion. Op een moment dat ook Anderlecht al langer nadenkt over een nieuwe accommodatie, wil Club zo zijn stadiongerelateerde inkomsten verhogen. Het is een noodzakelijke stap in de uitbouw van een vereniging die al langer uit haar voegen barst. Door aantrekkelijke formules uit te werken verhoogde Club Brugge, volgens een vorig jaar uitgevoerd onderzoek de beste merknaam van Vlaanderen, zijn toeschouwersgemiddelde de afgelopen tien seizoenen van 14.000 naar ruim 25.000. Een stadion met 40.000 plaatsen biedt wat dat betreft nog meer perspectieven, maar het moet vooral de commerciële en publicitaire inkomsten verhogen.

In afwachting daarvan dient Club Brugge erover te waken de sportieve terugval te stoppen en de identiteit te bewaren. Club was altijd synoniem voor gloed en passie maar door het te koude en te klinische spel van de heenronde zijn die wapens verdwenen. Anderhalf jaar geleden spiegelde Club Brugge zich aan Liverpool om de vereniging sportief uit te bouwen : het waren de mensen die het bloed van het huis hadden die nu ook het huis moesten dragen. Maar nergens worden woorden zo snel achterhaald als in deze voetbalwereld. En opties bijgesteld. Club Brugge, dat zich voor het begin van het seizoen zo goed gewapend wist, zal de komende weken nog een paar transfers doen. Omdat het tot de conclusie kwam dat een kwalitatieve injectie absoluut noodzakelijk is.

Hoe onvoorspelbaar de voetbalwereld is, dat heeft Daniel Zitka tijdens de heenronde ervaren. Na de komst van Silvio Proto leek de Tsjech vorig seizoen uitgerangeerd, na de blessure van de international groeide hij uit tot de beste keeper van de competitie. Dat blijkt uit de ranglijst die we verderop in dit blad publiceren en die is gebaseerd op ons Top Footklassement, op de beoordelingen die journalisten van dit blad aan de spelers geven. De komende drie weken brengen we ook de beste verdedigers, middenvelders en aanvallers. Zo krijgt u een soort barometer van ons voetbal. We willen er twee keer per jaar een traditie van maken : tijdens de winterstop en op het einde van het seizoen.

DOOR JACQUES SYS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content