Het perscommuniqué dat Anderlecht donderdag verspreidde om de woorden van voorzitter Roger Vanden Stock in Le Soir over Fortis te nuanceren, toont aan dat paars-wit niet de intentie heeft om zich op korte termijn van de hoofdsponsor te ontdoen. Dat pakweg Coca Cola, de vroegere werkgever van Anderlechts marketingverantwoordelijke Chris Lioen, op de truitjes komt, is uitgesloten: buiten Zuid-Amerika (Argentinië en Brazilië) doet het bedrijf niet aan shirtsponsoring.

Bij Fortis zegt men voorzichtig “dat de onderhandelingen bezig zijn.” Persverantwoordelijke Kim Cauberghs: “Ik kan daar niet dieper op ingaan. Komende weken zal er verder gepraat worden, en komt er meer duidelijkheid.”

Bij Anderlecht is men wel duidelijk. Al toen de crisis rond Fortis uitbrak, zei manager Herman Van Holsbeeck dat die geen verstrekkende gevolgen zou hebben voor de samenwerking tussen beide partners. “Toen Anderlecht moeilijke jaren kende, heeft Fortis ons niet laten vallen. Het zou van weinig vertrouwen getuigen om, nu zij moeilijke tijden doormaken, met hen te breken.” Toen al, wordt nu toegegeven, onderhandelden club en sponsor over de verlenging van de verbintenis die komend voorjaar afloopt. Toen al stelde Fortis Anderlecht een contractverlenging voor één jaar voor, terwijl bijvoorbeeld het huidige contract vijf jaar beloopt, zegt Chris Lioen: “Bij Fortis voelde men dat er moeilijke tijden aankwamen. Dus was hun voorstel: laat ons nu een contract voor één jaar afsluiten, daarna kunnen we verder praten in de nieuwe context.”

Die nieuwe context hangt ook af van de plannen van Anderlechtvoorzitter Roger Vanden Stock om het familiebedrijf om te vormen tot een naamloze vennootschap.

Volgens Van Holsbeeck verlopen de gesprekken over een nieuw contract in een constructieve sfeer. “Net als de voorbije 27 jaar. Wij bekijken hun voorstel in detail, de bedoeling is dat we daar uit geraken. Samen verder gaan is het uitgangspunt. Er is een principeakkoord, maar een aantal punten moet nog besproken worden.”

Ook Lioen gaat ervan uit dat het in orde komt. “We praten alleen nog over de modaliteiten.” Een van die modaliteiten is welke naam op de truitjes komt. BNP, hoofdaandeelhouder van Fortis, heeft geen traditie van shirtsponsoring of sponsoring in het voetbal. Zij beperken zich in de sport tot evenementen in het tennis.

De verlenging van het sponsorcontract wordt niet rechtstreeks gelinkt aan de financiering van een mogelijke verbouwing van het Anderlechtstadion. “Dat zijn gescheiden dossiers,” zegt Van Holsbeeck, “maar het is logisch dat, als je met een bank samenwerkt, je eerst bij hen gaat aankloppen als je voor een extra investering geld nodig hebt.”

GEERT FOUTRé

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content