Vorige zomer snoepte Telenet het voetbalcontract af van Belgacom en leek het op die manier zijn concurrent op de markt van betaalzenders een zware slag toe te dienen. Maar is dat wel zo? En wat biedt volgend seizoen? Een evaluatie van (bijna) één jaar Sporting Telenet.

Ruim 55 miljoen euro, dat is wat de Profliga jaarlijks van Telenet ontvangt voor de uitzendrechten op de Jupiler Pro League. Dat is meer dan er in Nederland betaald wordt voor het voetbalcontract. De reden van dat historisch hoge bedrag: de felle concurrentiestrijd tussen telecomoperatoren Telenet en Belgacom. Voor algemene zenders zoals VRT en VTM zijn rechtstreekse sportuitzendingen vanuit commercieel oogpunt immers niet rendabel, er zijn te weinig onderbrekingen mogelijk en je moet de hele programmatie overhoopgooien. Voor betaalzenders is het dat wel, want zij hebben een rechtstreekse band met hun klanten. Via het aanbieden van livevoetbalverslagen proberen zij ook internet- en telefonieabonnementen aan de man te brengen.

In september vorig jaar, amper twee maanden na het verwerven van de voetbalrechten op ‘lot 1’ (de belangrijkste drie wedstrijden van het Belgische voetbalweekend), telde Sporting Telenet – het sportkanaal van Telenet, vroeger Prime Sport – al 50.000 abonnees meer dan hetzelfde tijdstip het jaar voordien. Manu Leroy, businessmanager van Sporting Telenet: “En dat louter via Sporting Telenet. Nu, om eerlijk te zijn er iets minder Belgacomklanten overgelopen dan verhoopt. Het feit dat niet alle Belgische matchen hadden, speelt daarin natuurlijk een rol. We rekenen er dus op dat we met het verwerven van ‘lot 3’ ( de overige vijf zaterdagavondwedstrijden, nvdr) alle troeven in handen hebben.”

Vanaf het seizoen 2012/13 zijn dus alle wedstrijden uit de Jupiler Pro League op Telenet te zien. De vijf ‘mindere’ wedstrijden blijven ondertussen ook nog steeds bij Belgacom in het aanbod zitten.

Tot voor de zomer van 2011 profileerde Prime Sport zich voornamelijk als de specialist inzake buitenlandse voetbalcompetities. Dat Telenet zoveel geld tegen de Jupiler Pro League smeet, mag toch een kleine verrassing heten. Is onze Belgische competitie dan zoveel lucratiever? “Prime Sport was eerder een nichepubliek”, legt Leroy uit. “We werkten in de luwte. Dankzij het Belgisch voetbal hebben we nu veel meer visibiliteit en uitstraling. En meer klanten, niet onbelangrijk. Je spreekt meer de man in de straat aan met dat Belgisch voetbal. Onze nationale topaffiches worden trouwens veel meer bekeken dan de buitenlandse toppers. Geen enkele buitenlandse topaffiche komt in de buurt van een match als Anderlecht-Club Brugge.”

Belgacom treurt niet

Goednieuwsshow dus bij Telenet, maar hoe evalueert Belgacom dat eerste jaar na de herverdeling van de uitzendrechten? Bij de eindafrekening van het boekjaar 2011 bleek het verlies van de voetbalrechten Belgacom zo’n 12 miljoen euro aan inkomsten te kosten, vooral te wijten aan het gratis aanbieden van de overige wedstrijden in de Jupiler Pro League. Op die manier trachtte het telecombedrijf het verlies aan abonnees toch enigszins in te perken – wat trouwens ook lukte. Bij Belgacom spreken ze daarom ook helemaal niet van een moeilijk jaar. “Integendeel,” beweert woordvoerder Jan Margot, “wij hebben het voetbalcontract gewonnen. Waarom? Omdat Telenet 55 miljoen euro betaald heeft voor de Jupiler Pro League, terwijl wij er maar 1 miljoen in hebben gestoken en toch ook vijf duels per weekend kunnen uitzenden. Het geld dat we daardoor uitspaarden, konden we investeren in nieuwe programma’s en formules. Zo zenden we het Belgische basketbal uit op ons speciaal daarvoor gecreëerde kanaal Belgacom 5, zo konden we meer focussen op het tweedeklassevoetbal – waar we erg positieve respons op kregen, sommige matchen werden beter bekeken dan eerste klasse – en op de Champions League, waar we onlangs samen met 2BE de uitzendrechten op binnenhaalden. Kortom, het afgelopen seizoen is voor ons een voltreffer gebleken. Er is op onze zender nooit zoveel naar voetbal gekeken als dit seizoen.”

Manu Leroy: “Voor het binnenhalen van het voetbalcontract was de markt netjes verdeeld. Belgacom had het Belgisch voetbal, wij het buitenlands voetbal. Doordat wij het Belgisch voetbal haalden, zijn zij beginnen uit te kijken naar andere sportrechten. Voor volgend seizoen kochten ze de rechten op het Spaans voetbal en een deel van de Champions League. Maar Sporting Telenet blijft toch de specialist inzake buitenlands voetbal, volgend seizoen komen daar bijvoorbeeld nog de Russische, Braziliaanse en Amerikaanse competities bij in ons aanbod.

“Als je het over de strijd tussen Telenet en Belgacom hebt, denk ik dus niet dat je die als beslecht mag bestempelen, eerder beter verdeeld. Maar wij blijven het merendeel van de sportrechten bezitten en dat willen wij zo houden”, gaat Leroy verder en plaatst dan een kanttekening: “We zijn benieuwd om te zien wat Belgacom nu gaat doen, want voorlopig bieden ze alles gratis aan. Zullen ze daar ook een betaalpakket van maken? Dat is nog koffiedik kijken voor ons.”

Een terechte vraag waar Belgacom voorlopig niet op ingaat. “In juli zullen we met meer concrete info komen over volgend seizoen”, aldus Jan Margot.

Het toekomstperspectief dat binnen afzienbare tijd alle grote sportevenementen achter de muren van een betaalzender zullen verdwijnen hoeft de burger (voorlopig) niet te vrezen. De politieke wereld stelt immers bepaalde voorwaarden. Er werd een lijst opgesteld van evenementen die toegankelijk moeten blijven via openbare zenders. Daarop staan: de Olympische Spelen, de Ronde van Vlaanderen, de finale en halve finales van de Champions League en de wedstrijden van Belgische clubs in die competitie.

DOOR MATTHIAS STOCKMANS

“De strijd tussen Telenet en Belgacom is niet beslecht.” Manu Leroy (Sporting Telenet)

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content