Kampioen Lyon is ook koploper inzake marketinginkomsten.
Met een budget van 100 miljoen euro behoort de club van Eric De-flandre beslist niet tot de kneusjes van de Europese voetbalklas. Wellicht heeft het team zelfs voorgoed een leidende positie verworven in het Franse voetbal. Met een budget van die omvang is het alleszins mogelijk om ambitieuze doelstellingen uit te tekenen. Dat geld is echter niet als manna uit de hemel komen vallen. Het sportieve succes van het team van voorzitter Jean-Michel Aulas is mee te danken aan een ingenieus financieel en marketingbeleid. De voorzitter is in het dagelijkse leven directeur van een succesvol informaticabedrijf dat werk geeft aan 1300 mensen en heeft in die hoedanigheid al herhaaldelijk getoond dat hij bijzonder innovatief is. Lyon haalt uiteraard heel wat inkomsten (46 %) uit televisierechten, maar de club heeft ook andere bronnen aangeboord.
Zo groeit de merchandising gestaag – ondertussen goed voor 13 % van het budget. Ook het feit dat de club zich volledig heeft geïdentificeerd met de stad Lyon heeft de rood-blauwen geen windeieren gelegd, want wie OL zegt, zegt ook Lyon en omgekeerd. Voorts verleende de club in 1998 het recht aan een kappersketen om zich OL Coiffure te noemen. Men kon er zich een speciaal clubkapsel laten aanmeten dat erg in trek was bij de fans en de stadsbewoners, temeer omdat wonderboy SonnyAnderson zich geregeld op die manier liet kappen. In het kielzog van de kapperszaak OL Coiffure zagen ook andere handelszaken het levenslicht : OL Conduite, OL Music, OL Café, OL Voyages, OL Boissons enzovoort. Om het merkt OL te mogen gebruiken moeten de handelaars 2 % tot 7 % van hun omzet aan de club afstaan of anders werken volgens het principe dat erin bestaat dat de club gegarandeerd een bepaald minimumbedrag krijgt. Jean-Michel Aulas is er in ieder geval van overtuigd dat enkel clubs die erin slagen voldoende neveninkomsten te boeken, nog reële Europese ambities mogen koesteren. Mede door de diversificatie van de inkomsten is OL er in ieder geval in geslaagd om toe te treden tot de G14, de overkoepelende groep van de rijkste veertien clubs in Europa.
Het stadion van OL is geregeld tot de nok gevuld met 40.000 toeschouwers, wat op zich al een grote verdienste is, maar toch zorgt de ticketverkoop slechts voor 12 % van de inkomsten. Maar elke medaille heeft een keerzijde. Zo kondigde doelman Grégory Coupet aan dat hij de club graag wil verlaten, omdat hij de sfeer te kil vindt. Hij kent de voorzitter niet en beschikt niet over zijn gsm-nummer. Maar wie weet, kan hij eens een hapje met hem gaan eten in het OL Café en komt het toch nog goed tussen hen. (PB)
GERARD BENARDET, de coach van Montpellier heeft woord gehouden. Hij is naar bedevaartsoord Lourdes gefietst om er in de befaamde grotten een kaars aan te steken opdat zijn club het behoud in de hoogste klasse kon verzekeren. ERIC DJEMBA ruilt wellicht Nantes voor Manchester United. Het transferbedrag zou 7 miljoen euro bedragen. MARSEILLE heeft belangstelling voor Daniel Moreira van Lens en Didier Drogba van Guingamp. LYON heeft belangstelling voor Samuel Eto’o, de Nigeriaanse spits van Real Mallorca, en voor Hatem Trabelsi, de rechtsachter van Ajax. Aanvoerder Sonny Anderson, van wie was gezegd dat hij zeker zou vertrekken, zou eventueel toch nog een jaartje bij de landskampioen blijven. BORDEAUX stelt alles in het werk om topscorer Pauleta te kunnen houden. M6, dat eigenaar is van de Girondins, zou bereid zijn om daarvoor extra diep in de geldbeugel te tasten. (PB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier