Het Amerikaanse schoenenmerk Converse weet zich ondanks zijn bijna honderdjarige bestaan nog steeds een jeugdige look aan te meten. Daarvoor doen die clevere Amerikanen onder meer een beroep op de hippe vogels van muziekgroep Gorillaz.

In 1908 werd Converse opgericht door Marquis Mills Converse, oorspronkelijk onder de naam ‘The Converse Rubber Shoe Company’. De huidige hoofdzetel bevindt zich nog steeds in Massachusetts, in de Verenigde Staten, waar het bedrijf zich destijds vestigde. In 1910 maakte The Converse Rubber Shoe Company zo’n vierduizend schoenen per dag. Niet slecht natuurlijk, maar de echte populariteit kwam er toen basketballegende Chuck Taylor (naar wie later het bekendste Conversemodel ge-noemd zou worden) op een paar Converse All Stars begon te basketten. Chuck Taylor is voor Converse dan ook wat Stan Smith is voor Adidas: een icoon en een boegbeeld – sommigen noemen het zelfs een levensstijl. In 1984 volgde de absolute wereldfaam toen Converse de hoofdsponsor van de Olympische Spelen in Los Angeles werd.

Hoe verklaar je dat succes?

Leder of stof, hoog of laag: Converse heeft schoenen in alle maten en gewichten en elk model is dan ook nog eens wereldberoemd. Een Converse ziet er dan ook telkens heel herkenbaar uit: een tiental oogjes voor de hoge modellen, iets minder voor de lage modellen en allebei zijn ze voorzien van de typische rubberen halve cirkel aan de tip. Het aantal kleuren waarin de Converseschoenen beschikbaar zijn, is al lang niet meer op twee handen te tellen en ook de look verandert regelmatig op subtiele wijze. Al die modellen ten spijt vinden de diehard Converseliefhebbers dat men het Chuck Taylormodel al vaak trachtte te evenaren, maar dat dat nog nooit echt gelukt is.

Van sportief over sociaal tot cultureel fenomeen

Sinds 2007 stellen ze zich bij Converse niet langer tevreden met het kleden van NBA-vedetten zoals Larry Bird, Magic Johnson en Isaiah Thomas. Het schoenenmerk kwam immers met het Converse Open Gym-initiatief op de proppen. Het doel was even eenvoudig als nobel: de deuren van zo veel mogelijk sportzalen openen zodat jongeren in veilige omstandigheden aan sport konden doen. De jongens en meisjes komen er in contact met sportende leeftijdsgenootjes, krijgen een sporttenue ter beschikking, krijgen een evenwichtige maaltijd voorgeschoteld en zelfs een kapbeurt behoort tot de mogelijkheden. De Converse Open Gym trok al 50.000 geïnteresseerde sportievelingen naar de sporthallen, allen sloven ze zich uit om die andere Converse-ster, Dwayne Wade, te imiteren. In 2011 werkten Atlanta, Boston, Chicago, Philadelphia, Miami en zelfs San Juan (Puerto Rico) mee met dit zowel sportieve als sociale gebeuren.

Converse zet niet enkel in op de Open Gym, ze willen ook in de muziekwereld wat in gang zetten. Het Amerikaanse schoenenmerk, dat in 2003 trouwens door Nike werd opgekocht, biedt zelfs een gratis te downloaden nummer aan. Het gaat hier om het Three Artists-One Song-project waarbij Andre 3000 (Outkast), Gorillaz en James Murphy (LCD Soundsystem) samengebracht worden in de hoop dat er een uniek muzikaal resultaat uit zou voortvloeien. Het resultaat werd het nummer Do Ya Thing waarin invloeden van alle drie de artiesten duidelijk te herkennen zijn. Het is gratis te downloaden via www.converse.com. Een andere muzikale link is het Saint Jerome’s Laneway Festival in Melbourne, dat al sinds 2004 door Converse wordt gesteund.

In de voetsporen van Gorillaz

De Gorillazcollectie van de Chuck Taylor Converse bestaat uit vier verschillende modellen, waarvan drie hoge. De verschillende motieven die de Converseschoenen sieren, worden grotendeels bedacht door Jamie Hewlett, costichter van de groep. Het eerste paar heeft een camouflagelook die doet denken aan de cover van een van de albums van Gorillaz. Het tweede paar is een stoffen model in bruin of zwart, ook al met een militaire feel. Het laatste hoge model wordt dan weer gesierd door de personages van Gorillaz. Het enige lage model rekent op de personages van Gorillaz als versiering, maar dan wel in kleur. Alle Gorillaz-schoenen zijn voorzien van een Gorillaztong op de hiel en een etiket met daarop alle informatie over het product. Zo vinden we allerlei typische elementen van de populaire Britse band terug: zombies, personages uit strips, militaire motieven, en ga zo maar door. Deze collectie kan niet anders dan zowel de Converseliefhebbers als de

Gorillazfans plezieren.

DOOR DANIEL MORENO

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content