Michael Schumacher over de nieuwe reglementen in het seizoen 2005, zijn motivatie en zijn toekomst, en over Mika Häkkinen.

Met welk nieuw reglement zal je de meeste problemen kennen ?

Michael Schumacher : “Spaarzaam en verstandig met de banden omspringen wordt een hele opgave. Dat ene stel banden waarover we beschikken, moet ook op het einde van de wedstrijd nog presteren.”

Wat zal dat aan jouw rijstijl veranderen ?

“Met versleten banden glijden de wagens meer, zeker in de bochten. Maar ik denk dat deze reglementswijziging me al bij al goed uitkomt. En dat ik nog meer plezier zal beleven aan het rijden. Je kunt meer corrigeren. Het gaat daarbij niet alleen om het voetenwerk. Ik denk dat ervaring een zeer belangrijke rol zal spelen.”

Verwacht je veel veranderingen door het gewijzigde reglement over de pitstop ?

“Ik denk niet dat dit veel verschil zal geven. Dat zijn nu eenmaal de regels en ze zijn voor iedereen gelijk. Je hebt aan alles een pro en een contra. En voor de rest : een Formule-1-wedstrijd is en blijft een Formule-1-wedstrijd.”

Over glijden gesproken : we zagen je onlangs aan het werk op een snowboard. Heb jij bij een dergelijk vermaak geen schrik voor blessures ?

“Je kunt niet je hele privé-leven opofferen en elke seconde op veiligheid en op zekerheid spelen. Ferrari bewaart wat dit betreft het volste vertrouwen in ons. Gelukkige mensen presteren beter.”

Welke van je zeven wereldtitels vind je de belangrijkste ?

“De volgende. De volgende wereldtitel is altijd de belangrijkste. De eerste wereldtitel was mooi, maar hij ligt wel in het verleden. Ik ben iemand die altijd vooruitkijkt. De toekomst is het interessantste deel van het leven, omdat je niet weet hoe moeilijk die wordt.”

Welke invloed heeft je gezinsleven op je beroep als autocoureur ?

“Ik heb mijn gezin nodig om goed te kunnen presteren. De buitenwereld heeft de neiging om dit aspect te onderschatten. Alleen bij mijn gezin kan ik de batterijen weer opladen. Corinna en de kinderen functioneren vaak als een soort van handrem voor mij. Ze zijn er altijd als ik iemand nodig heb om tegen te leunen.”

Met je 36 ben je een van de oudste rijders van het deelnemersveld. Wat vind je daarvan ?

“Eerlijk gezegd voel ik me tien jaar jonger dan ik ben. Ik houd nu nog meer van Formule 1 dan toen ik veertien jaar geleden debuteerde. Maar ik ken de sport nu veel beter dan toen.”

Hoe lang ga je er nog mee door ?

“Zolang ik kan, ik heb daarvoor geen timing vooropgesteld. Mijn contract bij Ferrari loopt nog tot eind 2006. Daarna ligt alles weer open.”

Of is het boeken dicht ?

“Ik zie geen reden om langdurige verbintenissen aan te gaan. Ik beslis van jaar tot jaar. Sorry, maar op dit moment is het einde nog niet in zicht.”

Mis je geen tegenstander van het gehalte van Mika Häkkinen ? Die rijdt straks in de categorie van de DTM-tourwagens.

“Ik geloof dat Mika nog altijd bekwaam is om in de Formule 1 mee te draaien. Hij is met zijn 36 gewoonweg te jong om helemaal niets te doen. Weer racen zal hem veel voldoening verschaffen. Jammer dat hij niet in de Formule 1 zit.”

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content