Peugeot werpt zich eindelijk mee in de strijd op de markt van de allroadwagens. Je kent ze wel, die verhoogde breaks die het hart van de ware avonturier sneller doen slaan. In dit geval gaat het zelfs om een hybride dieseluitvoering van zo’n allroadwagen.

In tegenstelling tot Audi, dat dankzij de Quattrocollectie telkens een allroadvariant van de A4 en de A6 heeft, beschikten ze bij Peugeot nog niet over een 4×4-aandrijving. En dan wordt het moeilijk om een break te maken die zich ook in de modder uit de slag kan trekken.

Gelukkig kan de Franse constructeur nu van de nieuwe hybride dieselmechanica (van de PSA-groep) gebruikmaken om dat euvel te omzeilen. Dankzij de elektrische motor die de achterwielen aandrijft, kan de 508 RXH zich nu ook aan avontuurlijke ritjes in 4WD-modus wagen. Het voordeel van het hybride systeem, in vergelijking met een klassieke aandrijving, is dat slechts een klein elektrisch kabeltje het achterstel en het voorstel verbindt.

Een ander sterk punt van de hybride dieselmechanica is de mogelijkheid om in de stad volledig elektrisch te rijden. Dat is nog rustgevend ook en het zorgt er vooral voor dat de CO2-uitstoot niet boven de 107g/km uitkomt. Best wel een opvallend cijfer voor een 4×4 met een totale paardenkracht van 200 pk (163 diesel pk’s en 37 elektrische pk’s). Ter vergelijking: de Audi A4 Allroad 2.0 TDI 177 pk Quattro S-Tronic heeft een CO2-uitstoot van 156 g/km. Wat het verbruik betreft, moet je bij de Peugeot 508 RXH op zo’n 4,1 liter per 100 km rekenen. Lang niet slecht dus voor een break van dat type.

Omdat Peugeot met de 508 RXH met de grote jongens van het premiumsegment wil meespelen, biedt de Franse constructeur een uiterst volledige standaarduitrusting aan. Lederen stuur en zetels, gps-systeem, handenvrije ingang en versnelling, verwarmde zetels, automatische koplampen, parkeersensoren (vooraan en achteraan) … de hele zwik. Ook aan de buitenkant ziet de 508 RXH er best leuk uit. Dat heeft hij te danken aan de ledverlichting (voor overdag), de uitgebreide carrosserie en een inox bumper (vooraan en achteraan) ter bescherming. Een deel van dat charisma heeft de 508 RXH ook te danken aan de 18-duimsvelgen, het bredere wagenspoor (4 cm extra) en een met 5 cm toegenomen rijhoogte. Die extra hoogte staat het rijplezier geenszins in de weg. Integendeel, de 508 RXH toont zich als een van de meest dynamische breaks in dit segment.

DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content