Belgische weelde in het WK motorcross : Sylvain Geboers wikt en weegt de nieuwe wereldkampioenen, Stefan Everts en Joël Smets.

“De cijfers spreken uiteraard voor zich”, zegt Sylvain Geboers over de wereldkampioen Moto GP-klasse, ” Stefan Everts is de beste motorcrosser aller tijden. Een eerste keer wereldkampioen in 1991, en nu, in 2003, staat hij er nog altijd, met zeven wereldtitels. Ga maar eens na hoeveel sportmensen langer dan tien jaar aan de top staan.

“Natuurlijk heeft Everts ook zijn zwakke momenten, kijk maar naar het begin van het seizoen. In de eerste drie wedstrijden lukte het gewoon niet. Of dat te maken had met Mickaël Pichon ? De druk rond het langverwachte duel tussen de twee kampioenen ? Misschien wel, maar iedere rijder moet zijn competitie toch zelf opbouwen. En Everts heeft de reden ook bij zichzelf gevonden. Hij had moeite met de opwarming en zat geregeld met opgepompte armen te rijden. Door de 125-cc-klasse erbij te nemen was het probleem meteen opgelost.

“Pichon heeft trouwens ook bijgedragen tot het succes van Everts. In het kampioenschap hebben we twee onderbrekingen van enkele weken gehad, en toen heeft Pichon helemaal niks gedaan. Terwijl Everts, Smets en de andere concurrenten gewoon zijn blijven doortrainen en wedstrijden rijden. Tja, dan moet je niet verstomd staan dat je wordt verslagen. En dan kraak je ook mentaal natuurlijk. Ik heb Pichon alleen in de eerste twee wedstrijden op scherp gezien, daarna kwam hij fysiek tekort. En iedereen weet : een renner die niet scherp staat, maakt fouten en begaat ongelukken. Zoals in Duitsland ook is gebeurd. Ik werk nu vier jaar met de Fransman en ik geef het niet graag toe, maar hij blijft een moeilijk te controleren rijder. Hij gaat altijd zijn eigen weg en ik zie dat ook nog niet zo snel veranderen. Misschien gaat er nu wel een lichtje branden, wie weet ? We hebben een pak mooie wedstrijden gezien dit seizoen, maar Pichon had veel beter uit de strijd kunnen komen.

“Dat hij faalt, doet uiteraard niks af aan de prestaties van Everts. Iedereen kent zijn talent en zijn mogelijkheden. Hij heeft ook hard gewerkt tijdens de voorbereiding, lui kan je hem zeker niet noemen. Everts is op en top met zijn vak bezig. In het verleden werd hij niet altijd even goed begeleid, maar ook dat is nu helemaal in orde.

“Wat ook opvalt : Yamaha heeft heel goed werk geleverd. Dat team heeft een aanloopperiode van drie, vier jaar nodig gehad, maar dit seizoen hebben ze Everts twee uitstekende modellen kunnen aanbieden en daarvan heeft hij kunnen profiteren. Met de vorige motoren kon Everts niet goed overweg, moest hij zich forceren. Nu is hij weer helemaal zichzelf, kan hij zijn eigen stijl hanteren. Het is duidelijk dat we bij Suzuki de hand in eigen boezem moeten steken. We moeten ook reageren nu, die kloof zo snel mogelijk overbruggen, anders verdwijnen we.

“Everts heeft nu alle records gebroken, ja, maar ik zie hem nog niet meteen stoppen. Winnen werkt verslavend, hé. En ik durf te zeggen : als Pichon zijn zegereeks had kunnen aanhouden, dan zou Everts aan het einde van het seizoen misschien wél getwijfeld hebben : doe ik nog voort of niet ? Maar zolang hij succesvol is, is het puur genot.”

“Joël Smets”, zegt Sylvain Geboers over de wereldkampioen 650-cc-klasse, “was ongetwijfeld liever wereldkampioen in de Moto GP-klasse geworden, maar een titel is een titel en deze is zeker niet minder waard. Over vijf jaar wordt er ook niet meer gepraat over de wereldkampioen 650 cc, dan heeft men het alleen over dé wereldkampioen, punt. In die zwaarste klasse rijgt Smets nu de overwinningen aan elkaar en dat bewijst toch dat hij nog altijd heel sterk is. Net omdat het in de Moto GP niet lukte, omdat hij zich daarin niet kon uiten, is hij de 650 cc blijven combineren. Zo heeft hij toch weer een prijs, een vijfde, en het aantal GP-zeges loopt ook op. Niemand rijdt alleen voor records natuurlijk, maar als ze erbij komen, is het toch mooi meegenomen.

“Niet iedereen heeft er dezelfde mening over, maar volgens mij strijdt Smets in de Moto GP-klasse niet met gelijke wapens. In verscheidene wedstrijden is hij geëindigd in het wiel van Mickaël Pichon of Stefan Everts. Maar in de wedstrijden waarin de motor de doorslag gaf, waarin je echt kracht, vermogen moest hebben, kon hij niet meespelen voor de overwinning. Dan zeg ik : Smets is gehandicapt in dat kampioenschap. Hij heeft dat ook zelf aangegeven in het begin van het seizoen. Everts vond dat hij niet moest zagen, maar we hebben Smets nooit uit de startblokken zien komen zoals Everts of Pichon. Hij heeft altijd meteen een gat dicht te rijden en dat vind je terug in de resultaten.

“Er zijn wedstrijden waarin Smets verbaast omdat hij zo blijft aanklampen. In andere wedstrijden – maar niet voor het WK, waarin hij mag rijden met zijn zwaardere motor – verbaast hij omdat hij Everts, Ramon en de anderen echt aftroeft. Dan is het duidelijk : als hij de pk’s heeft, moet hij een veel sterkere rivaal zijn voor Everts dan nu. En de honger, dat zie je zo, die is nog altijd heel groot bij Smets. De vorige jaren hield hij zich wat te veel bezig met het reilen en zeilen binnen de motorcross. Die fout heeft hij dit seizoen niet gemaakt. Dus, als hij met goed materiaal kan starten volgend jaar, dan wordt het zeker een boeiende strijd Everts-Pichon-Smets. Hij is al 34, oké, maar altijd verslagen worden door Everts is een duel op zich. Dat wil hij echt een keer winnen en daardoor heeft hij nog altijd die ongelooflijke drive.”

door Inge Van Meensel

‘Stefan Everts is de beste motorcrosser aller tijden.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content