Barrichello werd tactisch achteruit geduwd.

De Braziliaan is misschien wel een van de meest onderschatte coureurs in de geschiedenis van de F1. Sinds 21 juni dit jaar, uitgerekend de thuisrace van Jenson Button in Silverstone, overklaste Rubens Barrichello immers steevast de Engelse volksheld. Op een systematische manier die uiteindelijk van machteloosheid bij Button getuigde: in bijna alle kwalificatiesessies was de Zuid-Amerikaan sneller. En daarna niet zelden ook in de race. Zozeer dat het geen toeval kon zijn.

Ja, in het eerste deel van het seizoen reed Button oppermachtig van de ene naar de andere overwinning. Alleen was er meer aan de hand dan Button die zijn teamgenoot klopte. Eén: Brawn maakte het nooit wereldkundig, maar tot in Silverstone had de Braziliaan geen evenwaardige auto. Een probleem met de remmen, die niet aangepast waren aan zijn rijstijl, had als belangrijkste gevolg dat de aerodynamica van Barrichello’s machine minder goed was dan die van Button. En twee: in minstens drie races werd Barrichello bewust tactisch achteruit geduwd door zijn team. Op flagrante wijze in Barcelona (zijn strategie in de race werd bijgestuurd), iets subtieler in Monaco (waar hij gebruikt werd als buffer tussen Button en de achtervolgers) en daarna nog eens op de Nürburgring, waar de maat meteen vol was voor de Braziliaan. “Ze hebben mijn race verkl…”, schreeuwde hij toen hij na de race uitstapte. “En ik moet hun uitleg niet horen, ik heb genoeg blablabla gehoord.”

Maak een sommetje van alle punten die Barrichello op die manier verloor, tel ze bij zijn huidige totaal en u zult merken: hij voert het klassement met een leuke voorsprong aan. Zeker weten. Temeer omdat hij na afloop van de slotrace, vorige zondag in Abu Dhabi, alweer zijn ongenoegen liet blijken. Toen hij Button voorbij moest laten omdat zijn voorvleugel in het begin van de koers geraakt was en de auto niet optimaal meer reageerde, vertikten ze het bij Brawn om Barrichello’s machine tijdens de eerste pitstop bij te regelen zoals de Braziliaan dat zelf vroeg. Kortom, er zijn te veel aanwijzingen die doen geloven dat Barrichello meer en beter verdiende dit seizoen.

En misschien is het wel tijd voor een mea culpa. Immers: zelf hebben we Barrichello ook lang onderschat. En dat heeft alles te maken met het verleden van de man: bij Ferrari werd hij jarenlang in het keurslijf van de waterdrager vastgeknoopt, naast ene Michael Schumacher. Winnen mocht alleen als het voor de meester niet hoefde. Op den duur waren we inderdaad gaan geloven dat die Barrichello het niet kon. De voorbije acht maanden bewees hij het tegendeel. Alleen wordt hij daar niet beter van: 2009 was zijn laatste kans op de wereldtitel. De Braziliaan werd dit seizoen net iets te vaak opstandig en moet weg bij Brawn. Volgend seizoen rijdt hij voor Williams. Om daar een auto met titelpotentieel te vinden, heeft hij een klein mirakel nodig.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content