Vanaf 19 juni tot eind augustus kunnen alle fans hun hart ophalen op een tentoonstelling die de geschiedenis van het Belgische voetbal vertelt aan de hand van de beroemde Paninistickers.

Stéphane Van Autgaerden glundert wanneer hij ons op een rode loper meetroont naar het ondergrondse gedeelte van het statige Tour & Taxisgebouw, een voormalige industriële opslagplaats naast het kanaal van de Belgische hoofdstad, tegen de grens met Sint-Jans-Molenbeek. Hij is de organisator van dit mega-evenement tot eind augustus, waarbij maar liefst vierhonderd Paninialbums, 15.000 pagina’s en 120.000 stickers op een exhibitieruimte van zesduizend vierkante meter worden getoond. Alles vindt plaats onder de noemer Foot Expo, Kids Expo, Family Expo.

Iets compleets

“Dit originele concept zit al sinds 1999 in mijn hoofd”, verklaart de perfect tweetalige Van Autgaerden, in het verleden al succesvol met Horeca Life op dezelfde uitvalsbasis. “Het idee zelf ontstond in 1997, toen ik voor de Belgische speelgoedwinkelketen Christiaensen al evenementen organiseerde voor kinderen. Maar ik zocht naar iets compleets. En op die manier herinnerde ik me de fantastische momenten met mijn vader in de jaren zestig, toen we samen de voetbalprentjes kleefden en ik lyrische verhalen hoorde. Ik vond op mijn zolder nog enkele albums en nam contact met Thierry de Latre du Bosqueau, die nog maar net de zaken had overgenomen van zijn pas overleden vader Raphaël. Hij gaf me toen zijn woord en kwam die belofte uiteindelijk na, wat ik nog altijd beschouw als een grote vorm van respect.”

Dat er meer dan vijftien jaar tijd over ging tussen het plan en de echte uitvoering, is volgens Van Autgaerden te wijten aan verschillende omstandigheden. “Ik had eind de jaren negentig, begin de jaren tweeduizend een zaak in Nijvel, die door een storm jammer genoeg volledig werd vernield en niet meer bestaat”, poneert hij. “Vanaf 2005 organiseerde ik dan op deze plaats de Bocuse d’Or, dé meest prestigieuze culinaire wedstrijd ter wereld. Vergelijk dat maar gemakshalve met de Olympische Spelen van de gastronomie. In 2012 verkocht ik Horeca Life. Ik wilde een compleet nieuwe richting inslaan en eens alle generaties samen betoveren door een heel grote verzameling aan souvenirs op te rakelen.”

Die brainstormsessie nam in totaal anderhalf jaar in beslag. Van Autgaerden zocht en vond commerciële partners, een aantal journalisten die ervoor zorgden dat elk voetbalalbum van Panini werd voorzien van unieke anekdotes, en kwam via de (anonieme) privécollecties van oud-spelers zelfs in het bezit van WK-wedstrijdshirts van Zinédine Zidane en Lionel Messi, naast truitjes van de Rode Duivels over de laatste vijf decennia. Hij staat versteld door het enthousiasme dat zijn project teweegbracht. “Alles begint en eindigt bij de oorspronkelijke gedachte van de Paninifamilie: drie generaties samenbrengen met populaire tijdverdrijven op basis van nostalgie en actualiteit. Toegankelijk zijn voor iedereen, zonder te veel franjes. Hier kan straks een grootvader met zijn kleinzoon rondwandelen en vertellen over zijn jeugdidool, maar ook betoverd raken door de talenten van nu. Begrijp je? Wie weet nog dat Winterslag in 1981 Arsenal versloeg in de UEFA Cup? Die aha-ervaring, dat wil ik creëren met dit uitzonderlijke product. Wanneer je nu het succes ziet van Panini, dat verkoopt als zoete broodjes bij jong en oud, dan mag je gerust spreken over de magie van een sticker. Echt iets speciaals, die hype. Net zoals de huidige boom rond de Rode Duivels. Ook daar spelen we uiteraard op in. Want terwijl het WK in Brazilië volop aan de gang is, krijgen onze bezoekers de kans om in onze Belgische hoek op een andere manier Vincent Kompany te leren ontdekken. Echt de moeite hoor. (lacht) Meer kan en mag ik nog niet vertellen.”

Familiehappening

Van Autgaerden dacht verder dan alleen maar de voetbalgepassioneerden. Ook tekenfilmklassiekers, pop- en tv-sterren komen aan bod. Dieren-, natuur- en geschiedenisliefhebbers komen eveneens aan hun trekken. Hij plant zelfs een animatieruimte, waar een aparte kinderhoek (inclusief indoorspeeltuin) wordt voorzien en zelfs PlayStationconsoles werden geïnstalleerd. “Dit moet een familiehappening worden in een gebouw met een ziel”, oppert de organisator. “Wie het volledige parcours heeft afgelegd en zo van het ene decennium in het andere binnengestapt is, moet nadien nog even kunnen bijpraten over de unieke ervaring die hij hier beleefde. Ik ben er zelfs van overtuigd dat bepaalde mensen later nog eens zullen terugkeren.”

Wie heel gedetailleerd alles wil bezichtigen, kan gemakkelijk twee en een half tot drie uur rondstruinen in de kelders van Tour & Taxis. Van Autgaerden hoopt zo veel mogelijk echte liefhebbers te lokken. “Wanneer ik verneem dat de expo The Art of the Brick 100.000 mensen naar Brussel brengt, op een tentoonstellingsruimte van 1300 vierkante meter en waar je op dertig tot veertig minuten rond bent, dan reken ik toch op iets meer. Maar begrijp me niet verkeerd, hé. Met dat aantal zal ik al heel gelukkig zijn.”

Van Autgaerden wil hier een jaarlijks terugkerend gebeuren van maken. Toch denkt hij ook al verder. “Dit kan nog groter en beter. Ik denk bijvoorbeeld in de richting van het wielrennen, maar evengoed aan bijvoorbeeld de integratie van De Smurfen of Star Wars. Je merkt het, voor elk wat wils.”

DOOR FRÉDÉRIC VANHEULE

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content