Als de achttien eersteklassers hun eigen officiële website punten mogen geven, doen zij dat uiterst kwistig. Dan vliegen de achten en negens in het rond. Voor de surfers onder u : een overzicht.

Wij stuurden per e-mail naar alle achttien webmasters een lijst met tien vragen (zie kaderstuk). Wat volgt, zijn hun antwoorden.

WWW.EENDRACHT-AALST.BE Eendracht Aalst

1. 557,76 euro (hosting).

2. Twee vrijwilligers.

3. 1 augustus 1999.

4. Contact via e-mail, telefoon + uitnodigingen voor persconferenties.

5. 105.149 in 2001.

6. Niet echt.

7. Nee. We willen naar nieuwe lay-out en enkele nieuwe rubrieken of uitwerkingen (downloads, pronostiek, foto’s, video, dames, jeugd, fanshop).

8. Exclusieve clubinfo.

9. Niet specifiek. Op aanvragen van collega-webmasters reageren we wel altijd.

10. 6/10.

WWW.RSCA.BE Anderlecht

1. Ongeveer 100.000 euro in 2001.

2. Tien personen, waarvan twee (de webmaster en IT-manager) in vast dienstverband.

3. Officieel erkend sinds april 2000. De club nam toen de niet-officiële site www.rscanderlecht.com over.

4. Complete medewerking van club (financiële ondersteuning, eigen bureau, materiaal), spelers en supporters. De club beschikt over een speciale leased line en serverruimte voor het internet en interne computernetwerk. Het webteam heeft volledige toegang tot het stadion. Er is een internetconnectie op de voorbehouden plaatsen op de perstribune. De url van de officiële site prijkt sinds begin dit seizoen op de shirts van de spelers, wat mooie reclame oplevert. Voorzitter Roger Vanden Stock beantwoordt geregeld vragen die via een woordvoerder worden verzameld.

5. De cijfers van december 2001, gemeten door CIM Metriweb. Unieke bezoekers : ongeveer 3944 per dag, 27.600 per week, 122.000 per maand. Visits ongeveer 5600 per dag, 40.000 per week, 174.000 per maand. Pageviews (bezochte pagina’s) : 68.000 per dag, 480.000 per week, 2.116.990 per week.

6. Compleet vanaf nul opgebouwd zonder concreet voorbeeld. Eind 2000 een bezoek gebracht aan Manchester United, waar we uitleg kregen over hun werking. Bij Ajax kregen we toelichting over hun manier van on line merchandising.

7. Dat mag je nooit zijn. Alles kan en moet beter, een website moet leven, anders komen de bezoekers niet meer. We staan dagelijks in contact met de supporters en ervaren zeer positieve reacties. De interne communicatie kan beter, maar sinds de komst van Alain Courtois zal ook dat spoedig in orde komen.

8. Live matchverslagen van de thuiswedstrijden, on line persconferenties binnen de dertig minuten. Een galerij van duizend foto’s en 3500 nieuwsartikels. Een forum waar niet minder dan 2.300 geregistreerde leden hun zegje doen over het reilen en zeilen van de club.

9. Goede samenwerking met Lierse en Sint-Truiden.

10. 8/10.

WWW.RAFC.BE R. Antwerp FC

1. Sponsoring.

2. Vier vrijwilligers.

3. Ongeveer zes jaar. Sinds november 2001 volledig nieuwe design.

4. Iemand vanuit de club brengt de officiële berichten on line. Er worden ook geregeld werkvergaderingen gehouden.

5. 377 per dag.

6. Geen.

7. Nee. De clubshop, ticket info en interactief zijn nog voor verbetering vatbaar.

8. Ik aanzie de websites van de andere clubs niet als concurrentie. Het is gewoon een ander communicatiemiddel naar de supporters. We willen de fans gewoon zo goed mogelijk op de hoogte houden van de clubwerking.

9. Alleen met de supporterswebsite.

10. 6/10.

WWW.KSKBEVEREN.BE Beveren

1. Geen. Wij werken volledig autonoom en zorgen zelf voor de meeste middelen, zoals een pc en een digitaal fototoestel.

2. Vijf vrijwilligers, maar toch strevend naar een zo professioneel mogelijke werking. We werken met een vaste taakverdeling : websmaster, informant invallers, webmaster jeugdsite, vertaler Frans, vertaler Engels en reporter voor TV Lokaal.

3. Actief mee bezig sinds augustus 1999, on line sinds september 1999.

4. Verschaffen van de nodige persfaciliteiten bij thuiswedstrijden en het bezorgen van de officiële informatie. Ook het verbeteren van de contacten met de supporters. De trainersstaf bezorgt ons het laatste nieuws en korte meningen.

5. Gemiddeld 700 à 800 per dag voor de Nederlandstalige versie, 10 à 20 voor de Franse en de Engelse.

6. Geen. Als webmaster enkele maanden geproefstoomd bij provincialer KFCE Zoersel.

7. Nee, iedere website is altijd voor verbetering vatbaar. Bovendien heb ik nog een full-time job, wat leidt tot tijdsgebrek om te kunnen concurreren. Momenteel neemt het toch al maandelijks ongeveer 90 uur in beslag.

8. Het belangrijkste actuele nieuws is ook in het Engels en het Frans opvraagbaar. We geven ook wekelijks alle uitslagen en de doelpuntenmakers van de jeugdploegen. Bovendien worden alle reportages zelf geschreven, bij andere sites zie je vaak dat de verslagen worden overgenomen uit de pers. Wij opteren bewust voor snelheid (matchverslagen, foto’s en reacties onmiddellijk na de wedstrijd on line) en kwaliteit. Jammer genoeg is echt professioneel journalistiek werk onmogelijk, omdat de VBS (Vlaamse Bond voor Sportjournalisten) weigert het internet als volwaardig medium te erkennen en de nodige persfaciliteiten toe te kennen. Daardoor is het op verplaatsing heel moeilijk werken.

9. Nee.

10. 7/10.

WWW.CLUBBRUGGE.BE Club Brugge

1. Geen idee, want de club regelt dat.

2. Vier vrijwilligers, met een betaling voor de onkosten.

3. Onofficieel sinds 1997. Pas vanaf 1999 officieel.

4. Begint nu goed op gang te komen. Er bestaat contact met de trainer en het secretariaat. Bovendien werd er sinds kort een internetcel opgericht om ons te helpen en de contacten te leggen.

5. 3500 per dag.

6. De sites van PSG, Bayern München, PSV en Feyenoord benaderen het meest ons idee.

7. We hadden op iets meer medewerking gerekend, maar stilaan gebeurt het toch meer. De grafische lay-out, automatisering van de site, het nieuws en de interviews willen we verbeteren.

8. Het message board is een belangrijk aspect dat goed werkt. We brengen ook heel volledige matchverslagen na elke wedstrijd, ook na oefenwedstrijden in het buitenland.

9. Nee.

10. 7/10.

WWW.SPORTING-CHARLEROI.BE Charleroi

1. Informaticamateriaal en ASDL-connectie.

2. Eén persoon in vast dienstverband, samen met vier vrijwilligers.

3. Anderhalf jaar geleden.

4. Aangezien de verantwoordelijke in vast dienstverband deel uitmaakt van de club, heeft hij toegang tot de noodzakelijke algemene informatie die de buitenwereld intereseert : interviews, foto’s, samenvattingen, commentaren, persconferenties, enz.

5. Ongeveer 600 per dag.

6. PSG.

7. Ja. Maar we werken aan een betere interactiviteit, foto’s, videofragmenten en grafische voorstelling van de site.

8. Ultrasnelle informatie tijdens de week en op de dag van de wedstrijd.

9. Nee.

10. 8/10.

WWW.GERMINAL-BEERSCHOT.COM GBA

1. –

2. Eén vrijwilliger.

3. 2000.

4. Uitwisseling van informatie en financiële ondersteuning.

5. Geen idee.

6. Geen.

7. Binnenkort volgt er een nieuwe update, pas dan kunnen we evalueren.

8. Geen idee.

9. Nee.

10. Geen idee.

WWW.KRCGENK.BE RC Genk

1. 12.500 euro.

2. Webmaster + twee medewerkers.

3. Actief mee bezig sinds 1998. De vernieuwde site is on line sinds 25 juli 2001.

4. Wordt nu door de club als een volwaardig medium beschouwd in haar communicatie. Er is aansturing en verantwoordelijkheid vanuit het commercieel departement. De commercieel manager zorgt samen met het managementteam voor de inhoud en het concept.

5. Gemiddeld 2000 bezoekers.

6. Niet specifiek een site, maar wel Udinese en FC Metz qua grafische vormgeving.

7. Voor 90 procent wel. We zouden graag wat verder gaan met beelden, maar worden toch wel beperkt door het feit dat heel wat supporters nog met een gewone modem surfen.

8. Hoge actualiteitswaarde. De kranten gebruiken ons nu reeds als bron. Sterk discussieforum. Wekelijks wordt een e-flash verstuurd naar 3600 supporters met echt hard nieuws : sportief, commercieel en qua organisatie (tickets). Op oudejaarsnacht om middernacht verstuurden we bijvoorbeeld onze nieuwjaarswensen. Er is ook een businessluik met links naar de partners (sponsors).

9. Nee.

10. 9/10.

WWW.KAAGENT.BE AA Gent

1. Geen. Enkel de kosten van de server, domeinnaam en forum.

2. Drie vrijwilligers.

3. De site is on line sinds oktober 1998. Het webteam in zijn huidige vorm bestaat al ongeveer anderhalf jaar.

4. Vooral informatiedoorstroming : mails met persberichten, ploegopstellingen, ticketinfo. Soms gebeurt er ook telefonisch contact of gaan we persoonlijk eens langs op het secretariaat.

5. 800 à 1000 bezoekers per dag.

6. Hier en daar wel wat ideetjes gehaald, maar het concept is nagenoeg volledig zelf door ons uitgedacht en uitgewerkt.

7. Honderd procent kan nooit, maar we zijn al heel tevreden met het huidige resultaat. De informatiedoorstroming verloopt steeds vlotter, de technologische verbetering kost geld, terwijl we de uitbouw van een uitgebreid archief liever opspaarden voor de tweede seizoenshelft.

8. Lay-out, verregaande automatisering, professioneel UBB-forum, gebruiksvriendelijk en overzichtelijk menusysteem, snelle updates via laptops na de thuiswedstrijden.

9. Hier en daar wel wat linkuitwisseling.

10. 8/10.

WWW.RAAL.BE La Louvière

1. Niks.

2. Zes vrijwilligers.

3. Januari 2001.

4. Via mail contact onderhouden met het secretariaat, nieuws versturen via e-mail, antwoorden aan de internauten, verdeling van electronische boodschappen aan de spelers.

5. Dagelijks ongeveer 350 à 450 bezoekers. De maandag na een wedstrijd soms 600 à 700. Per week gemiddeld 3 à 4.000. Op maandbasis komen we aan 12 à 15.000.

6. Geen.

7. Bepaalde zaken zijn duidelijk nog voor verbetering vatbaar. Toch is het huidige resultaat bevredigend. Het opfrissen van de actualiteit kan beter, de souplesse van het forum, het ontwikkelen van de rubriek Boutique, meer informatie geven over de spelers, meer gegevens en foto’s over de jeugd. Het is vooral de tijd die ons ontbreekt om al deze wijzigingen door te voeren.

8. Wij geven een heel complete geschiedenis, mooie fotoreportages van de thuiswedstrijden, matchverslagen in tachtig procent van de gevallen.

9. Nee.

10. 6/10.

WWW.LIERSE.BE Lierse

1. Maandelijks 173,52 euro.

2. Elf vrijwilligers.

3. Onofficieel op 27 augustus 1997, officieel sinds 1999.

4. Doorgeven van nieuwsberichten (kern, blessures), maken van publiciteit, overal toegang krijgen in en rond het stadion, spelers ter beschikking voor chat en interviews.

5. 800 à 1000 per dag, 6500 à 7000 per week, ongeveer 25.000 per maand.

6. Wij denken na over wat de supporter van ons verlangt en wat wij hem kunnen bieden.

7. Voor 90 procent. We werken nu aan een volledig geautomatiseerde website met database-ondersteuning om een betere onderverdeling en snellere service mogelijk te maken. De navigatie kan nog beter.

8. Wij volgen de spelers overal. Het meest duidelijke voorbeeld hiervan was de winterstage in Malta. Elke dag stonden er foto’s on line. Er werd ook aandacht besteed aan samenvattingen en filmpjes. De supporter heeft het laatste woord in de ontwikkeling. Veel aandacht naar jeugdwerking, met ook daar resultaten en verslagen. Groot webteam, waardoor de up-to-date garantie waterdicht is. Veel foto’s, wat de bezoeker ten zeerste kan appreciëren. Keuze van de cyberspeler van het jaar, waar de bezoeker het laatste woord in heeft. Een pronostiek, waar knappe prijzen mee gewonnen kunnen worden. Wij maken zelf aparte websites voor onze supportersclubs. Duidelijke info voor business events. Heel snelle updates.

9. Alleen met de websites van de supportersclubs.

10. 9/10.

WWW.KSCL.BE Lokeren SNW

1. Jaarlijks 495,78 euro.

2. Drie vrijwilligers.

3. Mee bezig sinds december 1995, on line gekomen op 10 april 1996. Waren daarmee na Antwerp de tweede officiële website van een Belgische eersteklasser.

4. Contactpersoon binnen de club, tot wie we ons kunnen richten. Dat komt neer op een actieve medewerking via het doorsturen of zelf plaatsen van informatie. De appreciatie vanuit de club uit zich door waardebonnen van sponsors, die we mogen uitdelen aan bezoekers van de website.

5. Per dag een gemiddelde van 500 bezoekers. Op een topdag loopt dat op tot 800.

6. Volledig eigen concept.

7. Jaarlijks wordt er een duidelijke verbetering aangebracht. Vorig jaar hebben we de nadruk gelegd op de technologische onderbouw : nieuwsberichten kunnen vanuit de club worden toegevoegd, de statistiek- en wedstrijdmodule, dynamische pagina’s, wedstrijdjes voor bezoekers. De site is nu ook volledig opgebouwd in asp (active server pages).

8. Technologische onderbouw, updatefrequentie van de site, groot informatie-aanbod met veel statistische gegevens die teruggaan tot 1970.

9. Enkel het wederzijds linken van url.

10. 8/10.

WWW.KFC-LOMMELSE-SK.BE Lommel

1. –

2. Drie vrijwilligers (webmaster, hulpmaster en journalist).

3. Sinds 1998.

4. Tot het einde van vorig seizoen wekelijks contact met manager Gaston Peeters en trainer Harm van Veldhoven voor het nieuws. Dit seizoen werd er een beheersprogramma geschreven, waarmee de club zelf het dagelijkse nieuws via het internet kan invoeren. Een freelance journalist stuurt geregeld artikels door. Wat lay-out en rubrieken betreft, hebben we carte blanche. Elke grondige wijziging van de site laten we eerst even nakijken, om toch binnen de huisstijl te blijven. Bij elke activiteit doet er iemand van het webteam aan verslaggeving, mét foto’s. Spelers en trainers staan ook altijd ter beschikking.

5. Ongeveer 500 bezoekers per dag.

6. Bayern München voor de eenvoudige lay-out en de zeer overzichtelijke pagina’s, RC Lens voor het speelse karakter.

7. Momenteel wel. We hebben onlangs de nieuwe site gelanceerd, die technologisch veel beter in elkaar steekt. Alle gegevens staan in een database, waardoor we met het beheersprogramma snel en eenvoudig verslagen, uitslagen, nieuws en artikels kunnen ingeven. Het inspelen op de actualiteit moet nog beter. Als techneut is het vaak moeilijk om goede artikels te schrijven.

8. Alles is binnen de eigen site geïntegreerd : Kids Club, Community, Shop. We hebben ook een eigen Lommel TV, waarbij we interviews laten zien. De rubriek Het groene orakel is uniek, want daarin geeft een supporter (in het Nederlands en het Lommels) zijn mening op het voetbal in Lommel. Ook de wereld van groen-wit is speciaal. Er worden zoveel mogelijk links gelegd naar andere clubs die in prachtige groen-witte kleuren spelen.

9. Nee.

10. 8/10.

WWW.EXCELSIOR.BE Excelsior Moeskroen

1. Het budget dat nodig is. De website maakt deel uit van de werkzaamheden van Eric Vandecasteele.

2. Eén persoon in vaste dienst, samen met twee vrijwilligers.

3. Actief mee bezig sinds 1 juni 1995, on line sinds 1 januari 1996.

4. Clubinformatie, vergaderingen, foto’s, plaats in de perstribune, tickets als prijzen voor web-wedstrijden, rechtstreeks verslag van de thuiswedstrijden.

5. 400 per dag, 3000 per week, 14.000 per maand.

6. Geen, want samen met Lierse en Club Brugge waren wij bij de pioniers.

7. Neen, nog niet helemaal. Alles kan beter : interviews, videobeelden, foto’s, reportages, betaalde publiciteit.

8. Ik vraag me af of we kunnen spreken van concurenten. Dienen we niet hetzelfde doel ? Onze site is compleet. Het sterke punt is onze perfecte tweetaligheid.

9. Ik ben altijd beschikbaar voor de andere webmasters. Ik werk aangenaam samen met de (niet-officiele) webmaster van Lierse als we tegen hen spelen.

10. Eigenlijk ben ik te bescheiden om dat te doen, maar volgens Gino Gylain : 7,5/10.

WWW.RWDM.BE RWDM

1. Niks.

2. Een vrijwilliger.

3. 1998.

4. Doorgeven van de belangrijkste clubinformatie, vooral sportief.

5. 11.000 bezoekers op tien weken tijd.

6. Geen enkel, allemaal eigen inspiratie.

7. Totaal niet. Er bestaat nochtans genoeg info, maar het ontbreekt ons aan (financiële) middelen om iets volwaardigs uit te bouwen.

8. Gebrek aan middelen.

9. Met de BXL Boys.

10. 5/10.

WWW.STVV.COM Sint-Truiden

1. Quasi niets. De club betaalt de hosting en zorgt voor tickets voor de webmasters.

2. Twee vrijwilligers doen er alles aan om hun club een topsite te bezorgen. Enkele andere personen zorgen voor wat extra fotomateriaal of interviews.

3. Juni 1995. Derde officiële Belgische homepage na Antwerp en Lokeren.

4. Een website kan maar scoren mits ze een goede content en interactiviteit heeft. De informatieverstrekking vanuit de club en de promotie voor haar eigen site, kunnen een stuk beter. Het probleem is dat nog niet iedereen beseft wat voor een belangrijk infokanaal een degelijke clubsite kan zijn.

5. Dagelijks 1500.

6. Wij doen inspiratie op bij diverse andere sites (vooral in het buitenland), maar proberen toch van zoveel mogelijk onze eigen ideeën de vrije loop te laten. Sowieso doe je inspiratie op bij de grote Europese clubs, vermits daar x-aantal mensen professioneel actief zijn voor de clubsite.

7. Met de beschikbare middelen en tijd mogen we zeker tevreden zijn. De positieve kritieken in Netwerk, Clickx, Belgian Soccer Archive, Voetbal België en bij het surfende publiek bewijzen dat.

8. Dagelijks zijn er meerdere nieuwtjes op stvv.com. Het is ook niet de bedoeling om andere media na te lopen. We willen kort op de bal spelen, zelf in de huid van journalist kruipen. Niet alleen de boodschappen (de start van de ticketverkoop), maar ook leuke dingen achter de schermen. Het motto is niet voor niets : STVV is life ! We waren ook pionier met merchandising, chatsessies en -box, gratis STVV-mail, de jongerenrubriek Binkies, boarding rond het veld. Wij proberen zo inventief mogelijk te zijn. Onze rode draad sinds juni 1995 is : content, snel, handige navigatie, interactiviteit en design.

9. Losse contacten.

10. 8/10. Met de nieuwe site moet dit 9/10 worden.

WWW.STANDARD.BE Standard

Perswoordvoerder Joseph Simul laat weten dat de officiële site momenteel wordt geblokkeerd. Standard wil helemaal vanop nul herbeginnen en onderhandelt momenteel met een nieuwe webmaster. Het zal zeker zes tot acht weken in beslag nemen om “iets verrassends” te maken. Standard wil volgens Simul een heel professionele indruk maken, ook op het internet.

WWW.KVCWESTERLO.BE Westerlo

1. Kosten voor domeinnaam en hosting van de site.

2. Zes vrijwilligers. We werken ook geregeld met een fotograaf, hebben een cartoonist en er bestaat samenwerking met TV Lokaal.

3. Een onofficiële site in 1995. Sinds 1997 is de site officieel on line en werd het webteam opgericht.

4. Naast de financiële steun (onkosten hosting) levert ze regelmatig nieuws aan. De club zorgt er ook voor dat we ons vrij kunnen bewegen met camera op en rond het veld.

5. Is zeer afhankelijk van de wedstrijden. Dagelijks gemiddeld 400 à 500 bezoekers, met pieken tot 2000.

6. Geen.

7. Nog te vaak moeten wij belangrijk nieuws vernemen uit kranten of andere media. Graag zouden we als officiële site ook het officiële nieuwsmedium van de club zijn, met alle bijhorende primeurs.

8. We mogen fier zijn, als we zien hoe lang het duurde vooraleer sommige Belgische topclubs een degelijke site op poten konden zetten. We staan nog ver achter op het buitenland.

9. Nee.

10. 8/10.

door Frédéric Vanheule,

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content