Didier Frenay is een van de meest ervaren Belgische makelaars en een van de best geïntroduceerde op de (vooral) internationale markt. Een goeie gesprekspartner om het over de laatste tendensen op de mercato te hebben.

1 Wordt de Belgische competitie iets meer au sérieux genomen door goede buitenlandse voetballers dankzij de resultaten van de Rode Duivels?

Niet alleen dankzij de nationale ploeg, er is ook de reputatie van onze opleiding en het parcours van AA Gent in de Champions League. Ik stel op mijn reizen vast dat België steeds meer naar waarde wordt geschat. Ons land wordt meer en meer gezien als een goede springplank naar een beter kampioenschap. Met behulp van de Belgische competitie kan je je in de kijker spelen en vervolgens heel hoog raken. Wat onze opleiding betreft: als we er binnenkort in slagen om onze beste jongeren van vijftien à zestien jaar nog bij ons te houden, dan zou dat al een grote overwinning zijn.

2 Men zegt dat Víctor Valdés gemakkelijk een heel goede club in een betere competitie had kunnen vinden in plaats van naar Standard te komen. Geloof je dat?

Als hij bij Standard zit, is het omdat men hem niets anders heeft voorgesteld, zo simpel is dat. Valdés huren, dat heeft eigenlijk geen enkele zin. Je hebt een jonge keeper als Guillaume Hubert, die goede matchen speelt en die een enorme progressie boekt. Plots laat je dan een gast van 34 jaar komen voor enkele maanden om zijn plaats in te nemen. Wat zeg je dan tegen Hubert? Dat is contraproductief en zeker niet het beste idee dat het bestuur van Standard de laatste jaren gehad heeft.

3 Standard dat de helft van zijn ploeg veranderd heeft in januari, STVV dat gepluimd wordt, zijn dat de beste illustraties dat de mercato in januari afgeschaft moet worden? Maar goed, het is niet aan een makelaar dat we dat moeten vragen…

Het probleem is niet de mercato van januari, maar het sportieve beleid van sommige clubs. Wat je bij Standard en STVV ziet, is niet goed voor het voetbal in het algemeen en voor de supporters. Een gestructureerde club gooit niet de helft van zijn ploeg door elkaar in het midden van het seizoen. Als je spelers huurt zonder aankoopoptie, blokkeer je de jeugd: wat is daar het belang van? Nu, als men de wintertransferperiode afschaft, is dat geen probleem voor de makelaars, want dan zullen die meer werk hebben in de zomer.

4 Mouscron-Péruwelz is bezit van en wordt gerund door makelaars. Zitten we daar niet aan een bepaalde grens?

Dat systeem is niet ideaal. Maar je moet nuanceren. Er zijn clubs die geen eigendom zijn van makelaars en die dezelfde problemen hebben als Mouscron-Péruwelz. Daarnaast kan je ook Charleroi eens onder de loep nemen. We weten wat er daar gebeurt, het zou dom zijn om te denken dat Mogi Bayat geen invloed uitoefent op zijn broer als het over transfers gaat. Maar er wordt wel goed gewerkt, ze hebben geen vijftig spelers onder contract en de resultaten zijn er. Een makelaar die een belangrijke rol heeft binnen een club kan een hulp zijn, omdat hij de contacten heeft om goede transfers te doen. Alles is een kwestie van competenties van de mensen die het sportieve en financiële beleid uitstippelen. En het probleem in het Belgische voetbal is nu juist om competente mensen te vinden. Ik neem een voorbeeld. Wanneer Roland Duchâtelet over voetbal spreekt, is dat even gevaarlijk als een spelersmakelaar die er niks van kent.

5 Bij Anderlecht worden de jongeren overbetaald en beschouwd als wereldsterren. Is dat ook een systeem dat aan zijn grenzen zit?

De jonge spelers daar hebben geen honger meer, dat zie je meteen. Ik weet niet wie wat doet bij Anderlecht, maar dat is niet goed want het voetbal moet een prestatiesport blijven. Die jongeren denken dat ze er al zijn, dat ze niets meer te doen hebben. Qua verloning voor de jeugd is men veel redelijker bij AA Gent, Club Brugge en Standard.

DOOR PIERRE DANVOYE

‘De jongeren van Anderlecht hebben geen honger meer. Dat is niet goed want het voetbal moet een prestatiesport blijven.’ Didier Frenay

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content