In de beide topdisciplines van de autosport, de rally en de F1, laten de echte toppers amper wat kruimeltjes over voor de concurrentie. Volgend weekend zijn de rallyrijders aan hun zevende wedstrijd van het seizoen toe. Dit keer bekampen ze elkaar op de stoffige wegen van Sardinië. Tenzij er een verrassing van formaat gebeurt, zal de strijd om de zege gaan tussen Sébastien Loeb, Marcus Grönholm en Petter Solberg. Hun teamgenoten houden zich natuurlijk klaar om de eventuele steken die ze kunnen laten vallen op te rapen, maar noch Xavier Pons, Mirko Hirvonen of Chris Atkinson lijken in staat om zonder een beetje hulp van het lot het nummer één van hun team te kunnen kloppen.

Dezelfde situatie vinden we in grote lijnen terug in de formule 1. In de Grote Prijs van Spanje zagen de 130.000 enthousiaste kijkers, die de beschikbare plaatsen rond het circuit tot de nok vulden, nog maar eens dat Fernando Alonso en Michael Schumacher de beste troeven in handen hebben om voor de wereldtitel te strijden. Zij zijn als het ware de Loeb en de Grönholm van de formule 1, terwijl de rol van Solberg er wordt vervuld door de Fin Kimi Räikkönen. Beide Scandinaven moeten het stellen met materiaal van iets mindere kwaliteit, maar hun talent kan geenszins in vraag worden gesteld. En voorts kunnen Giancarlo Fisichella, Felipe Massa en Juan-Pablo Montoya niet anders dan zich tevredenstellen met het statuut van nummer twee. Hun rol bestaat er vooral in hun uiterste best te doen om punten te sprokkelen voor het eveneens erg naar waarde geschatte wereldkampioenschap van de constructeurs.

Als we de vergelijking nog wat verder doortrekken, dan kunnen we Nico Rosberg vergelijken met Dani Sordo, die zich ontpopte tot revelatie van het seizoensbegin, en Jenson Button met Manfred Stohl : een ervaren rijder die regelmatig vooraan meestrijdt, maar die net dat tikkeltje te kort komt om succesvol te kunnen afronden. Eigenlijk vinden we in de F1 enkel het equivalent van François Duval niet terug. België wacht immers nog altijd op een nieuwe vertegenwoordiger in de F1, ook al zou die maar een gedeeltelijk programma rijden.

ERIC FAURE

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content