De tweede rit in de Ronde van Frankrijk komt maandag in Gent aan. Burgemeester Daniël Termont hoopt dat het veel mensen aanzet een bezoek te brengen aan zijn stad, door een folder onlangs nog ’the best kept secret in Europe’ genoemd.

Twee tegen elkaar geparkeerde koersfietsen in de inkomhal van het stadhuis van Gent zuigen de aandacht van de bezoeker op. Ze kondigen aan dat maandag de aankomst van de tweede Tourrit in de Arteveldestad ligt. Alsof dat één Gentenaar de afgelopen weken en maanden ontgaan kon zijn. Op de Charles De Kerchovelaan, aan de streep, staat al maanden een aftelbord. En overal in de stad nodigen affiches iedereen uit om de Tour in Gent te komen beleven.

“Het moet één groot volksfeest worden”, predikt burgemeester Daniël Termont trots, zijn socialistische achtergrond niet onder stoelen of banken stekend. “We willen er zoveel mogelijk mensen bij betrekken, zodat het niet een zaak voor de elite wordt, die vanop een vipstoeltje de aankomst komt bekijken.”

Ouverture

De stad en de provincie hebben elk 250.000 euro uitgetrokken “om een mooi programma samen te stellen”.

Daniël Termont : “Klopt. We hebben dat in een vzw gestort, die is opgericht voor de organisatie van dat hele Tourgebeuren. We hebben onmiddellijk beslist dat we ons niet willen beperken tot dat ene moment, die negende juli rond 17 uur, de aankomst. Nee, we organiseren een heel weekend rond de Tour. Er is een heel uitgebreid animatieprogramma (zie kader, nvdr) op poten gezet, dat vrijdagavond al begint. Er zijn optredens, sportevenementen, toneelvoorstellingen, tentoonstellingen … Allemaal in het teken van de Tour. Het is een soort van ouverture voor de Gentse Feesten, die volgende week vrijdag beginnen.”

De Gentse Feesten organiseren jullie elk jaar, de voorbereiding daarvan en het gebeuren zelf verlopen volgens een bekend patroon. Dit is allemaal nieuw.

“Dat is inderdaad de moeilijkheid. Loopt een dag van de Feesten mis, dan zeg je : ‘Morgen beter.’ Hier kan dat niet. Het moet erop zijn, van de eerste keer goed.

“Al maanden verzamelen we elke maandagochtend ten huize van de gouverneur om alles te regelen. We vergaderen dan altijd tot een stuk in de ochtend. Die voorbereidingsperiode is enorm goed verlopen. Ik ben erg opgetogen over de grote groep mensen die meedenkt, de profes-sionele manier waarop alle verschillende diensten samenwerken, en de sfeer waarin dat verloopt.

“Het grote voordeel is dat onze diensten ervaring hebben met het op poten zetten van grote evenementen. Gent heeft enkele jaren geleden bijvoorbeeld ook de City Parade georganiseerd.

Crowd management, zoals dat heet, is ons niet vreemd. Dat omvat een aantal theoretische benaderingen, concepten, die we nu kunnen overzetten op het Tour-gebeuren. We hebben een aantal scenario’s die we al kennen : wat te doen als daar geduwd wordt, hoe krijgen we die grote groep mensen van punt a naar punt b …

“Ik heb in de afgelopen maanden ook enorm veel geleerd. Dat was voor mij een openbaring. Het is een ongelóóflijke organisatie. Wat daar allemaal bij komt kijken … Een immens wagenpark, helikopters, vliegtuigen voor satellietcommu- nicatie … Je moet dat hele mierennest regelen, zorgen dat iedereen op tijd op de juiste plaats staat. Ze zijn dat dus allemaal aan het timen tot de laatste minuut.

“En we dachten dat we klaar waren, maar toen kregen we nog telefoon van het paleis met de mededeling dat de koning ook komt. Weer een dag samenzitten met de veiligheidsdienst van het paleis om alles nauwkeurig te regelen. Maar je timet die renners natuurlijk niet. (Koning Albert heeft intussen zijn dijbeen gebroken en kan dus toch niet komen, nvdr)

“Weet je, we hadden gezegd : als we de Tour in deze legislatuur één keer naar Gent kunnen krijgen, zou dat een groot succes zijn. Nu durven we al te hopen dat de Tourdirectie, als het allemaal goed zou verlopen, zegt : ‘ Bon, dat was prima, dat doen we over een paar jaar nog eens over.'”

Citymarketing

Dit is goede reclame voor de stad. Wie wil u in de eerste plaats overtuigen van de troeven van Gent ?

“Het is een internationale promotie. Je moet weten dat er 13 miljoen mensen in 185 landen zullen kijken en daar zijn vanaf dit jaar enkele kanjers bij, bijvoorbeeld China. Je hebt de rechtstreekse uitzending en dan nog eens de nieuwsuitzendingen. Al die mensen krijgen vijftien minuten beelden van Gent te zien, dat is toch een ongelooflijke publiciteit ?

“We zijn bezig met een hele oefening rond citymarketing. We willen Gent op Europees niveau beter promoten en verkopen, wat een stad als Brugge bijvoorbeeld altijd goed heeft gedaan. Hier heeft men decennia lang veel te weinig oog gehad voor toerisme. Nochtans weten we dat een heel stuk van de economie en het leven in de stad afhangt van mensen die de stad bezoeken.

“Ik botste net op een folder waarin Gent the best kept secret in Europe genoemd wordt. We gaan dat geheim onthullen en de Tour moet daarbij helpen.”

Al die mensen krijgen Gent hooguit een kwartier in beeld. Is dat allemaal niet vrij vluchtig ?

“Ja, maar noem mij eens één mogelijkheid die we zouden hebben om in zo’n tijdspanne zoveel volk te bereiken. Onder andere Braziliaanse commentatoren zullen in hun studio gegevens over Gent voorlezen. Zo’n kans krijgen we nooit meer. Dit is onbetaalbare reclame.”

Met welk gevoel hoopt u dat de mensen die dag rond kwart voor zes hun tv uitschakelen ?

“Ik hoop dat ze een mooie rit gezien zullen hebben waarin Tom Boonen het met een half wiel voorsprong gehaald heeft. En dat ze zeggen : ‘Verdomme, dat is toch wel een schone stad. Als we naar Europa gaan, pikken we die even mee.’

“Ik heb onlangs de Ronde van Italië een beetje gevolgd. Toen ze beelden toonden van een historische stad die ik niet kende, die die dag als aankomstplaats diende, viel me op dat ik tegen mezelf zei : ‘Wauw, daar is het mooi.’ Ik hoop op iets gelijkaardigs bij die 13 miljoen mensen.

“9 juli is overigens een schitterend moment. We zitten aan het begin van de vakantie. Veel mensen moeten nog op reis vertrekken. Dan heb je er ongetwijfeld, in een straal van drie- à vierhonderd kilometer, die zullen zeggen : ‘Waarom zouden we eens niet naar daar rijden ?’ Daar ben ik echt van overtuigd.”

Wat jammer lijkt aan het geheel, is dat de rechtstreekse invloed van een dergelijk evenement vermoedelijk moeilijk meetbaar is.

“Dat klopt, exact kan je het niet berekenen. Maar je wordt dat na verloop van tijd toch gewaar, hoor. Dat zag je ook toen de tv-serie ‘Flikken’ in Nederland werd uitgezonden. Sindsdien ziet het hier zwart van de Hollanders.

“Onze dienst Toerisme polst overigens regelmatig bij mensen die een vraag komen stellen aan de balie : Vanwaar komt u? Hoe bent u in Gent beland ?”

Te bescheiden

Enkele weken geleden was er onrust bij de politie en bij de brandweer. De agenten kampen met een personeelstekort en dreigden ermee maandag actie te voeren. Is dat intussen opgelost ?

“Ik weet dat niet, dat zou je de vakbonden moeten vragen. Ik heb grote inspanningen gedaan om extra personeel te krijgen, omdat ik denk dat hun klacht niet onterecht is. We vragen al veel van de politie, de druk is redelijk hoog, ik heb daar begrip voor. De korpschef heeft met de vakbonden gepraat. Naar mijn gevoel is de druk van de ketel. Maar je kunt nooit weten.

“De brandweermannen aan de andere kant hebben in het kader van de brandweerhervormingen in Brussel nog altijd geen zekerheid over hun statuut.

“Kijk, het is een dag waarvan iedereen gebruik of misbruik wil maken om in de belangstelling te komen. Het zou mij niet verbazen als er syndicale acties komen, maar ik heb tot op heden (woensdag 20 juni, nvdr) nog van niemand een stakingsaanzegging of aanvraag tot betoging ontvangen.

“Iedereen heeft het recht om te betogen of te staken, dat verandert niet omdat wij een Touraankomst organiseren. Maar men moet ook willen begrijpen dat voor zo’n dag een aantal mensen nodig zal zijn. Ik hoop dat ik het nooit zal moeten doen, maar om de veiligheid niet in het gedrang te brengen zullen bij een staking mensen opgevorderd moeten worden, en veel in dit geval.”

Behalve de organisatie van de aankomst van die Touretappe wil Gent zich ook breder profileren als dé sportstad van Vlaanderen. Waarom is dat zo belangrijk ?

“Wat is een beetje ons probleem ? Als je zegt : ‘Noem dé havenstad in Vlaanderen’, antwoordt iedereen : ‘Antwerpen.’ Maar Gent heeft ook een grote haven. Pols je naar de studentenstad in Vlaanderen, dan zegt alleman : ‘Leuven.’ Maar Gent is verdomd de grootste studentenstad. Nog eentje : ‘Noem dé cultuurstad van Vlaanderen.’ Dan komt Brugge bovendrijven. Maar Gent heeft veel meer te bieden en is veel mooier, want er wordt geleefd in die monumenten, ze worden gebruikt. Voor sport geldt hetzelfde. Iedereen zal aan andere steden denken, niet aan Gent.

“Wij hebben het allemaal, zijn polyvalent, maar hebben niet een bepaalde uitstraling naar één ding toe. En dus gaan we een aantal thema’s, waaronder sport, er zeer duidelijk uithalen om ons daarmee te profileren. We hebben een ongelooflijke sportaccommodatie, enorme mogelijkheden, maar zijn daar eigenlijk te bescheiden over.” S

Door Kristof De Ryck

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content