Vorige week vertrok general manager Filips Dhondt, deze week stelde Club Brugge een nieuwe managementstructuur voor. Patrick Orlans, momenteel directeur algemene organisatie en commercieel beleid bij Lokeren, wordt daarin operationeel en commercieel manager. De club zal voortaan geleid worden door een managementcomité van acht man dat wekelijks zal vergaderen: voorzitter Pol Jonckheere, beheerraadsleden Bart Coeman, Guy Jacobs en Sam Sabbe, algemeen secretaris Jacques Denolf, sportief manager Luc Devroe, Patrick Orlans en huidig commercieel manager Evarist Moonen. Het nieuwe management wil de diensten onderling beter stroomlijnen, Orlans zal de coördinatie op zich nemen. Een doorgedreven herstructurering van de commerciële afdeling moet tot een aanzienlijke budgetstijging leiden. Orlans zal ook verantwoordelijk zijn voor de begeleiding van het stadionproject op het vlak van infrastructurele voorzieningen.

Filips Dhondt wordt dus min of meer opgevolgd door Patrick Orlans: een groter contrast is amper mogelijk. Terwijl de ene een stille organisator op de achtergrond is, is de ander flamboyant. Fan van Gilbert Bécaud, wiens ‘ Et Maintenant‘ hij onlangs zong op zijn derde huwelijk.

Eerste klasse maakte kennis met Gentenaar Orlans in het begin van de jaren negentig. Bij Eendracht Aalst werd hij geïntroduceerd door James Storme en Hugo DeRoeck, die de noodlijdende club (op dat moment een schuld van ongeveer 1 miljoen euro) nieuwe impulsen moest geven. Orlans maakte van elke match een event, met catering, sponsorboeken, een mascotte, champagnetafels en veel vertier.

Toen liep het fout, omdat de fundamenten niet stevig genoeg bleken. De onbetaalde rekeningen stapelden zich op en de creativiteit van de manager kon de vrije val niet tegenhouden. In 2000 verdween Orlans naar Lokeren. Doel: de commercie aanzwengelen. Chris Van Puyvelde, die bij de twee clubs met Orlans werkte, ontdekte bij Lokeren een andere Orlans dan die van Aalst. Commercieel nog steeds sterk, maar met het sportieve moeide hij zich niet meer. “Business to business in een aangename sfeer aanwakkeren,” zegt Van Puyvelde, “dat is zijn sterke punt.”

En dat moet hij straks ook doen in Brugge. De band met de supporters, de band met de business, de lokroep van een nieuw stadion. Een lokroep die er ook in Gent was, want dat was hem vanuit ‘zijn’ stad ook beloofd: dat hij het commerciële rond het Arteveldestadion zou uitbouwen. Dat gebeurt nu in Brugge. S

CHRISTIAN VANDENABEELE & PETER T’KINT

‘Business to business in een aangename sfeer aanwakkeren, dat is zijn sterke punt.’

Chris Van Puyvelde

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content