Door de degradatie van Charleroi is Bergen samen met Standard de enige Waalse club in eerste klasse. Dat kan niet anders dan goed zijn voor het aantrekken van sponsors, toch?

Wat je niet meteen in de buurt kunt vinden, kun je maar beter elders zoeken. Ziedaar de reden waarom de nieuwe hoofdsponsor van Bergen een Vlaams bedrijf – weliswaar met hoofdzetel in Ronse – is: Veranda’s Willems. Bergen had de sponsors niet bepaald voor het uitkiezen. “We zijn via de eindronde gepromoveerd, wat maakt dat we meteen al een achterstand hadden op andere clubs wat het zoeken naar sponsors betreft”, geeft algemeen directeur Alain Lommers toe. “Maar dat is niet de enige verklaring voor het gebrek aan interesse uit de bedrijfswereld.”

De grote bedrijven wijzen Bergen beleefd de deur

“Heel Wallonië was tevreden dat er na de degradatie van Charleroi met Bergen toch een tweede Waalse club in de Jupiler Pro League kon aantreden”, zegt Lommers. “Dan denk je toch dat er links of rechts wel sponsors op de proppen zullen komen. We hebben meteen een aantal grote bedrijven gecontacteerd, maar tot mijn verbazing antwoordden ze allemaal min of meer hetzelfde: ‘We zijn veranderd van strategie en spitsen ons nu toe op Standard in Wallonië, Anderlecht in Brussel en Club Brugge in Vlaanderen.’ Ik dacht dat ik van mijn stoel viel. Ik trek het imago van Standard niet in twijfel, maar waarom wedden die sponsors niet op meerdere paarden tegelijkertijd? Zoals het er nu aan toegaat, worden de rijken rijker en de armen armer.”

Dankzij Didier Reynders wint Standard de lotto

“Als ik zie dat de Nationale Loterij een miljoen euro investeert in de Belgische eerste klasse en dat Standard dat volledig opstrijkt, dan heb ik daar mijn bedenkingen bij. Dat DidierReynders Luikenaar is en als minister verantwoordelijk voor de Nationale Loterij zal daar wel niet vreemd aan zijn, zeker? Waarom kan er geen klein deel van dat miljoen naar Bergen gaan? Bij ons maakt de Nationale Loterij zich ervan af door enkele seats te huren.”

Electrabel stopt enkel energie in grote clubs

Electrabel werd deze zomer eveneens gecontacteerd door Bergen, maar ook zij hadden wel wat anders aan hun hoofd. Ze dachten vast aan grotere (lees: rijkere) clubs. “Ik heb al vaak gedacht dat ik Electrabel eens een brief zou moeten schrijven”, gaat Lommers verder. “Om hen te melden dat Bergen en dan vooral de groep waartoe Bergen behoort (de grote industriële groep SGI, die toebehoort aan voorzitter Domenico Leone, nvdr) heel wat energie verbruikt. En dat we wel eens naar een andere leverancier zouden kunnen overstappen. We zouden ook onze supporters kunnen oproepen om geen klant meer te blijven bij de grote banken die wel Anderlecht en Club Brugge sponsoren, maar Bergen links laten liggen. Al zou dat allemaal slechts een druppel op een hete plaat zijn.”

Bergen snoepte niet één sponsor af van Charleroi

De degradatie van Charleroi had Bergen heel wat extra sponsors kunnen opleveren, maar daar kwam niets van in huis. Lommers: “Toen wij degradeerden, schreeuwden ze bij La Louvière van de daken dat ze zowel sponsors en supporters van ons zouden overnemen, maar daar bleek niets van aan. Toen La Louvière en Moeskroen uit eerste klasse verdwenen, hebben wij daar evenmin enig effect van ondervonden. Het probleem is dat zulke clubs vaak gesteund worden door regionale investeerders. En die zijn helemaal niet geïnteresseerd om een club te sponsoren die veertig kilometer verderop speelt.”

De Bergense troeven

“Elke competitiewedstrijd is live te bekijken en onze website trekt maandelijks zo’n 100.000 bezoekers, met pieken tot 200.000 bezoekers per maand. Dat zijn toch niet te verwaarlozen cijfers? Daar komt nog eens bij dat Bergen een belangrijke stad is, die overigens in 2015 de culturele hoofdstad van Europa zal zijn. En we hebben ook Elio Di Rupo als bekende inwoner …”

Wat doet Di Rupo?

Algemeen directeur Lommers vraagt zich af waar de steun van sterke man Di Rupo blijft. “Dat Dexia op het shirt van Club Brugge prijkt, hebben ze daar uiteraard aan Jean-LucDehaene te danken. Het is opvallend hoe alomtegenwoordig politici zijn in Vlaamse voetbalclubs. Ik ben onlangs gaan lunchen met Louis Tobback en die vertelde me dat hij de stad Leuven om een renteloze lening van twee miljoen euro heeft gevraagd voor OHL. De stad Leuven zal ook het stadion verbouwen en de lichtinstallatie verbeteren. Als de Leuvenaars zich weten te handhaven in de eerste klasse hebben ze binnen dit en drie jaar een nieuw stadion.”

Wat hulp van de stad bij de bouw van een nieuw stadion betreft, hebben ze bij Bergen nochtans niet te klagen. “Het is waar dat ook wij hulp hebben gekregen van de stad Bergen, maar de werken zijn wel opgeschort toen we degradeerden. Het resultaat daarvan is dat we vandaag een van de twee grote tribunes niet kunnen gebruiken en dat de tribune achter een van de doelen hermaakt moet worden. Daardoor zitten wij nu opgescheept met een stadion waar slechts 8600 supporters in passen. Voor topwedstrijden betekent dat dus een hoop gemiste inkomsten.”

Hoe versier je een grote Vlaamse investeerder?

Betonbedrijf Holcim is al sinds mensenheugenis – 40 jaar om precies te zijn – sponsor bij Bergen, maar toch is het Veranda’s Willems dat dit seizoen de truitjes siert. “Er waren twee problemen met Holcim”, vertelt Lommers. “Het bedrijf heeft zijn hoofdzetel in Zwitserland en ik betwijfel of ze daar wakker liggen van wat er in Bergen gebeurt. Tweede probleem is hun nieuwe strategie inzake sponsoring. Toen we hen contacteerden voor een verlenging van het contract, werd ons gezegd dat ze zich meer wilden toeleggen op het sociale en culturele aspect. Als je het mij vraagt, zien ze wel wat in het feit dat Bergen in 2015 de culturele hoofdstad van Europa zal zijn en ik denk dat er nog investeerders zijn die er zo over denken. Het zou goed zijn als we in 2015 cultuur en sport zouden kunnen vermengen. Met een afgewerkt stadion zouden we hier net zo goed tentoonstellingen en concerten kunnen laten organiseren.”

door pierre danvoye

“Als ik zie dat Standard 1 miljoen euro krijgt van de Nationale Loterij, dan heb ik daar mijn bedenkingen bij.” Alain Lommers

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content