Dat compacte SUV’s nog steeds populair zijn, is een understatement van jewelste. Dat beseffen ze ook bij Citroën en dus lanceerden ze daar maar wat graag de nieuwste C4 Aircross, het model dat afgeleid werd van de Mitsubishi ASX.

De Citroën SUV C-Crosser was, mede door de slechte timing (hij werd op de markt gebracht in volle crisis), niet bepaald een doorslaand succes. Toch komt de Franse constructeur dit keer met een nieuwe, zij het meer compacte, SUV in de vorm van de Citroën C4 Aircross. Om de productiekost voor dit nichemodel toch enigszins te drukken, ging de Franse constructeur een kijkje nemen bij de partners van Mitsubishi. Net zoals bij de elektrische C-Zerostadswagen en de grote SUV C-Crosser baseerden de designers van Citroën zich op een bestaand Mitsubishimodel voor de C4 Aircross. Ze werden aan het werk gezet om het design van de C4 Aircross voldoende te laten verschillen van het basismodel van Mitsubishi. We kunnen jammer genoeg niet hetzelfde zeggen van het interieur. Dat werd immers niet herwerkt, in tegenstelling tot de algehele look van de C4 Aircross.

Het interieur ziet er dan ook vrij basic uit en oogt als een klassieke Mitsubishi met plastic afwerking. Er zijn gelukkig nog tal van elementen waar geen kritiek op te geven valt. Zo is zowel de mogelijkheid om de opklapbare stoelen in 1-3 of 2-3 formatie te plaatsen als het koffervolume (442 liter) en de ruimte op de achterbank een echte troef van de C4 Aircross. Al hoort er bij die laatste troef toch een kleine nuance: bij de C4 Aircross met panoramisch dak is de hoofdruimte voor de mensen op de achterbank toch net wat te krap.

Niet alleen de look werd herwerkt, ook de wegprestaties en de wegligging werden herbekeken. De verhouding tussen comfort enerzijds en dynamisch rijgedrag anderzijds is daardoor uitstekend. Het geheime wapen in de strijd om het Europese cliënteel – en dan vooral de professionele gebruikers – is evenwel de 1.6 HDI (115 pk) in plaats van de Japanse 1.8 D-ID (115 pk). Dat die dan ook nog eens amper 119 gram CO2 per kilometer uitstoot (129 g/km in 4×4), maakt van de C4 Aircross op dat vlak meteen dé referentie in dit segment. De 1.6 HDI voelt verrassend soepel aan en bewijst zich op elke ondergrond als een meer dan betrouwbare compacte SUV. Voor zij die wat meer punch en power wensen, is er de 1.8 D-ID Japanse versie met 150 pk. De prestaties van die Japanse motor mogen dan wel beter zijn, de 1.8 D-ID voelt ook meteen een stuk stugger aan, is luidruchtiger en minder gebruiksvriendelijk in de lage toerentallen.

DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content