Eén maand draait Sporza inmiddels op volle toeren. De sportzender van de VRT zette bij de commerciële concurrentie kwaad bloed, had op tennisvlak wat af te rekenen met pech door de forfaits van het duo Kim ClijstersJustine Henin, maar is kijkcijfergewijs toch een behoorlijk succes. In tegenstelling tot wat doemdenkers vooraf verwachtten – dat het EK door de afwezigheid van de Rode Duivels geen populair succes zou zijn – werden de wedstrijden in Portugal druk bekeken. Nederland-Duitsland haalde bijvoorbeeld met ruim 800.000 kijkers betere cijfers dan de klassieker Nederland-België.

Sportchef Frank Van Laeken is dan ook gematigd tevreden. “Gezien de omstandigheden leveren we goed werk. Op zes maanden tijd een nieuwe zender uit de grond stampen was geen sinecure. Het forfait van onze tennismeisjes was een tegenslag, geen Belgische ploeg op het EK ook, al wisten we dat voor we begonnen. Maar de kijkcijfers zijn uitstekend, beter dan verwacht. Bij een wielerwedstrijd als de Ronde van Zwitserland kunnen we vergelijken met TV 1 vorig jaar en dan doet die wedstrijd het beter. Straks hebben we de Tour, in augustus de Olympische Spelen.”

In totaal moet de redactie van Sporza het 96 dagen volhouden. Met de Memorial Van Damme valt het doek over de tijdelijke zender. Van Laeken : “Dit vergt een enorme inspanning die we allemaal graag opbrengen. Verder doen en er een permanente sportzender van maken zien wij evenwel niet zitten. De commerciële partners zijn niet geïnteresseerd om dit project door te trekken en eerlijk gezegd vind ik het, gezien het aanbod, ook geen goed idee. Een sportzender is interessant als er veel live gebeurt, maar wat ga je doen in de maanden december, januari of februari ? Minder uitzenden ? Dingen op antenne brengen als truckracen ? Herhalingen brengen ? Volleybal en basketbal is een mogelijkheid, maar weegt de kostprijs op tegen de kijkcijfers ? We hebben op dit moment al Eurosport en dat vind ik net niet het prototype van de goeie sportzender. Veel te veel herhalingen of niet-interessante wedstrijden. In Nederland hebben ze het geprobeerd, maar de zender Sport7 is geen succes geworden. En net in dat land heb je een grotere sportcultuur. Canal +, dat veel voetbal op de kabel brengt, is evenmin een groot succes in België. Neen, Sporza is mooi omdat we kwaliteit kunnen brengen, maar tijdelijk.”

Denken ze daar ook zo over bij de voetbalbond, waar ze moeten onderhandelen over een nieuw tv-contract ? Louis Croonen, voorzitter van de commissie die belast is met die onderhandelingen, tast op dit moment gretig de markt af. Zijn droom is en blijft een sportzender, maar ook hij houdt een slag om de arm en mikt, in een poging om meer geld voor het voetbal los te krijgen, eerder op nieuwe technologie. Croonen praat veel dezer dagen, zowel met de traditionele partners – en daarbij komt ook het ambitieuze VT4, dat samen met VTM al de rechten op het komende WK binnenhaalde – als met nieuwe partners, Belgacom of Telenet. Inzet naast de traditionele beeldrechten zijn ook de virtuele reclamemogelijkheden en het nieuwe digitale platform dat onder meer de VRT vanaf volgend jaar kan aanbieden.

(PTK)

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content