Ellen De Wolf
Ellen De Wolf Moderedactrice Knack Weekend

De kleren maken de man. En in dit geval ook de voetballer. Iedere week bespreken we het voetbaltruitje van een eersteklasser. Want het shirt van een club vertelt meer dan wie dat seizoen de belangrijkste geldschieters zijn.

Al valt over die geldschieters bij Club natuurlijk ook een en ander te vertellen. De eerste naam die op het blauw-zwarte truitje van Club Brugge prijkte, was die van Carad, een Belgische producent van elektrische apparaten. Tot dan was het door de Belgische voetbalbond namelijk ten strengste verboden reclame te maken op truitjes. Carad bleef twee jaar sponsor, maar moest door financiële moeilijkheden het shirt in de ring gooien. Een nieuwe sponsor werd gevonden in het jeansmerk 49R, dat voor altijd zal worden geassocieerd met het witte shirt en de succesjaren onder Happel. Net zoals de A van Assubel met de heroïsche voetbalavonden in 1987 toen Zenit, Dortmund en Rode Ster Belgrado met zware cijfers naar huis werden gestuurd.

Minder goed verging het de illustere biersponsor Van Honsebrouck. De West-Vlaamse brouwerij sponsorde Club van 1979 tot 1985, eerst met de geuze St. Louis en later met Bacchus, maar veroverde in die tijd slechts twee titels: de landstitel in 1980 en de supercup in 1981. De sponsoring van Van Honsebrouck zorgde ook voor wrevel op het hoogste niveau met aartsrivaal Anderlecht. Paars-wit stond immers jarenlang voor de Belle-Vue van Constant Vanden Stock. Meneer Constant was dan ook not amused toen hij hoorde dat een kleine, onbekende brouwerij uit Ingelmunster zich associeerde met een ploeg van hetzelfde niveau als Anderlecht, de ploeg die hij groot had gemaakt. De shirtsponsoring legde Van Honsebrouck overigens geen windeieren. In het supporterslokaal van Club Brugge in Menen werden alle bakken van Gueuze Belle Vue in de goot gekieperd om voortaan St. Louis te drinken.In zes jaar tijd verhoogde de brouwerij haar omzet van 75 naar 250 miljoen Belgische frank.

Na Van Honsebrouck en verzekeringsmaatschappij Assubel was ook VTM vier seizoenen lang sponsor van de Bruggelingen. Sinds 1996 kan Club rekenen op de financiële steun van Dexia, toen nog het Gemeentekrediet. De afgelopen dertien jaar hebben de Cluboutfits er erg verschillend uitgezien: het traditionele blauw met zwarte strepen, maar ook licht- en donkerblauwe strepen of, zoals de truitjes voor de uitwedstrijden dit seizoen, volledig wit met één verticale blauwe en zwarte streep. Thuis blijft men bij het klassieke blauw en zwart, maar gaat men eerder voor kleurvlakken. Het rood uit het Clublogo wordt gebruikt om op het shirt een diepe V-hals te creëren. Zo lijkt het alsof de spelers een blauw T-shirt dragen onder hun losvallende voetbalshirt.

ELLEN DE WOLF

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content