Hoe Ryota Morioka met de teletijdmachine naar de Freethiel lijkt geflitst uit de vorige eeuw

© belgaimage
Guillaume Gautier
Guillaume Gautier Journalist bij Sport/Voetbalmagazine en Sport/Footmagazine.

Het was KRC Genk dat het een paar jaar geleden lanceerde, waarna Roland Duchâtelet er zich ook aan waagde: het transfereren van een Japanse voetballer. Vaak ging dat met enige scepsis gepaard, waarbij de economische waarde van zo’n transfer direct werd gekoppeld aan de sportieve. Meer aandelen dan doelpunten, zoiets. Yuya Kubo en zijn eerste maanden bij AA Gent veranderde de perceptie. Toen de kaars van de voetballer van Gent wat uitdoofde, blies Ryota Morioka (Waasland-Beveren) er nieuw vuur in.

Het nummer 44 van de ploeg van Philippe Clement maakte al tijdens de voorbereiding indruk in een team dat in het verleden voortdurend werk in uitvoering leek. Op papier is het voetbal van de Waaslanders stereotiep: een grote pivot vooraan, twee snelle buitenspelers en twee verdedigende middenvelders van het robuuste type. Maar centraal daarin wordt het verschil gemaakt door Morioka. Het relatief eenvoudig offensief systeem, rendabel gemaakt door goeie spelers, brengt perfect de kwaliteiten van een uitzonderlijk talent naar voren. De mannen van de Freethiel scoorden dit seizoen al 21 keer, en hebben daarmee de tweede beste aanval in 1A. In meer dan de helft van die doelpunten had hun spelmaker een voet.

Zijn profiel is eerder ouderwets dan atypisch. Hij is een beetje traag voor de moderne voetballer die tegenwoordig negentig minuten lang het gaspedaal induwt. Morioka is een speler van de twintigste eeuw. Op het veld lijkt het alsof de actie voor hem steeds te snel gaat, als de bal niet in zijn voeten is. Zijn flanken lijken bal aan de voet sneller te zijn dan hij zonder. Maar in een Pro League waar het haast voortdurend op en neer gaat, is de Japanner veruit de meest beslissende speler, met vijf doelpunten en zes assists in negen wedstrijden.

Het lijkt wel alsof Morioka overlevingstechnieken heeft ontwikkeld om zich staande te houden in een eeuw waarin het voor hem te snel gaat. Zijn voetenwerk is van een ongelooflijke precisie, wat hem in staat stelt beslissend te zijn op spelhervattingen (twee assists kwamen uit een door hem getrapte corner). Hij kan bovengemiddeld situaties analyseren en weet zich intelligent te positioneren. Tegen Antwerp slaagde hij er vorig weekend in om nog maar eens vrij te staan tussen twee verdedigers bij een snelle counter via Nana Ampomah. Rustig plaatste hij vervolgens de bal buiten het bereik van Sinan Bolat. Tegen KV Mechelen, toen hij twee keer scoorde, maakte hij ook al eens magistraal gebruik van tijd en ruimte: openen naar links, dan een paar passen wandelend richting rechthoek, om vervolgens afstand te nemen van zijn lijfwacht en een voorzet die over de hele verdediging zeilde binnen te trappen. Morioka heeft een dubbele flair: hij combineert de kwaliteiten van een goeie tien, met die van een aanvaller die de kansen ruikt.

Beseffend dat hij een bovengemiddeld talent onder zijn hoede heeft, overhandigde Philippe Clement de sleutels van zijn ploeg aan de Japanner, die het hele terrein mag bestrijken. Ibrahima Seck en Victorien Angban waken in zijn rug, zodat Morioka naar de flanken kan uitwijken om er te ontsnappen aan pressing die af en toe zijn traagheid met de rug naar het spel afstraft. Hij krijgt die vrijheid, omdat hij, zonder uitzondering, iedereen laat voetballen. Zijn zes assists gaf hij aan zes verschillende spelers. Soms is één grote voetballer voldoende om een ploeg naar een ander niveau te tillen.

Guillaume Gautier

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content