Omdat bondsvoorzitter François de Keersmaeker vrijdag naar Toluca, Mexico vertrok, op bezoek bij de Casa Hogar, konden een aantal hete dossiers op het Uitvoerend Comité van vrijdag niet verder worden toegelicht. Eén van die dossiers is de afhandeling van het aanwerven van een nieuwe marketingman die op freelance basis het commerciële beleid van de bond in handen moet nemen. Zijn komst lijkt nodig, want de bond zit zwaar in de knoei met één van haar recente projecten, de Primo Club Card, een contract waarvan Jan Peeters de bestelbon eind maart 2006 tekende met de VZW Promotie Belgisch Voetbal. Nog geen half jaar later stelt de VZW de voetbalbond op een hele reeks punten in gebreke en wil één van de grote sponsors, de Euro Shoe Group, zich terugtrekken.

Op papier, zo verdedigt Peeters vandaag nog dat dossier, ziet alles er goed uit : clubs, vooral de provincialers, klagen al jaren steen en been over fraude bij jeugdwedstrijden. Makkelijk is dat liegen, tot zijn twaalfde heeft een jeugdspeler in principe geen identificatiepapieren. Daarna heb je een paspoort. BMC, de firma die al jaren de licensing doet voor de KBVB, bracht als oplossing de Club Card aan, gefinancierd door derden, de Euro Shoe groep. Ieder lid van de KBVB, in eerste instantie zij die zich aansloten na 30 juni 2004, maar de bedoeling was om later elk lid van de bond zo’n kaart te bezorgen, kreeg ze gratis en kon ze bij de sponsors gebruiken als kortingkaart. Handelszaken als Primo, Avance, Shoes in the Box, Shoe Discount of Dats 24. De clubs en de KBVB verdienden er ook wat aan, ze kregen een percent van de aankopen teruggestort, waarvan de helft naar de bond zou gaan en de helft naar de club waarvan iemand die kocht, lid was.

In de praktijk werkte het niet. De kortingkaart was de zoveelste in een dozijn en bij gebrek aan foto was ze waardeloos als identificatiemiddel. Dus werd bijgestuurd, kwam op de kaart een foto, een chip en een magneetstrook. Dure wijzigingen die Euro Shoe niet wilde dragen en de KBVB evenmin. Dus werd onverwacht drie euro kosten doorgerekend aan de clubs. Dat zorgde uiteraard daar voor veel ongenoegen. Jan Peeters zucht : “Altijd hetzelfde. Eerst klagen ze over fraude en als we dan een instrument ontwerpen om die fraude tegen te gaan, werken ze dat tegen.”

De clubs weigerden dan ook om via een reglementswijziging de kaart te verplichten als enig identificatiemiddel. Dat kan de bond niet, zegt woordvoerder Nicolas Cornu. Gevolg : die lidkaart is de facto niet echt nodig, wie beschikt over een ander pasje om zich te legitimeren, kan buiten de Club Card. Een doorn in het oog van de mensen achter de VZW Promotie Belgisch Voetbal : naast Euro Shoe vooral BMC, waarvan het contract eind dit seizoen afloopt en dat merkt dat sinds het aftreden van Peeters haar steun binnenshuis weg is. Intern zorgt het in de VZW volop voor ruzie over dit dossier, de ene partij, BMC, beschuldigt de andere, Euro Shoe, zelfs openlijk van fraude, waarna de vzw-administratie op verzoek van die laatste onder sekwester werd geplaatst.

De KBVB polste intussen achter de rug van BMC bij Euro Shoe of het wil doorgaan met de kaart. Daar heeft het bedrijf nog weinig zin in. De bond wil doorgaan, contractueel zit men hoe dan ook vast aan een bestelling van bijna 160.000 kaarten in een eerste fase en drie jaar lang nabestellingen van minimaal 1250 kaarten per maand. De VZW vindt evenwel dat de bond een soort uitdoofscenario lijkt te hanteren en stelde de KBVB onlangs in een brief op een hele reeks punten in gebreke, verantwoordelijk én aansprakelijk. Komt het tot een proces, dan kan het de KBVB een smak geld kosten, in de coulissen circuleren bedragen tot 1 miljoen euro. Of hoe een mooi idee snel een vergiftigd geschenk kan worden…

PTK

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content