De overwinning van Fernando Alonso kwam net op tijd.

Het is alweer van 2007 geleden dat Ferrari nog eens de wereldkampioen afleverde. En eigenlijk had Kimi Räikkönen zijn titel alleen maar te danken aan de broeder-twist bij McLaren, waar FernandoAlonso en LewisHamilton elkaar constant voor de wielen reden. In 2008 deed Felipe Massa mee tot de laatste koers in Brazilië, waar hij als wereldkampioen over de finish rolde maar Hamilton in de laatste driehonderd meter nog een tegenstander voorbijging en de Braziliaan daarmee achter zich duwde in het klassement. In 2009 stond Ferrari nergens, een jaar later startte Alonso als grote titelfavoriet in de laatste race van het seizoen, Abu Dhabi. Een rol die hij alleen maar dankte aan de vele technische problemen die Sebastian Vettel toen hadden belet om al halverwege het seizoen gekroond te worden. Maar door een strategische blunder raakte Alonso niet voorbij de Renault van VitalyPetrov en ging de titel naar Vettel. Vorig jaar was de buit amper één race, met Alonso in Silverstone. Een magere troostprijs.

Maar 2012 zou het seizoen van de wederopstanding worden. In hun Latijnse enthousiasme konden ze bij Ferrari niet verzwijgen dat ze in april al begonnen waren aan de bouw van de nieuwe auto. Het zou een agressief ontworpen machine worden. Pat Fry, de Engelse ingenieur met wie Alonso bij McLaren had samengewerkt en die op aangeven van de Spanjaard was aangetrokken, zou daarvoor zorgen. Tijdens de wintertests bleek al dat Ferrari de jongens van Red Bull, McLaren, zelfs Mercedes en Lotus niet kon volgen. In de openingsrace in Melbourne liep Alonso er het hele weekend bij als een donderwolk. Een topprestatie van de Spanjaard was nodig om zijn twaalfde plaats op de startgrid om te buigen in stek vijf aan de finish.

“De auto afstellen, is als een ingewikkelde puzzel in elkaar steken”, zei hij vorig weekend in Maleisië. De F2012 worstelt inderdaad met allerlei euvels. Zoals banden die te snel slijten, ophanging en aerodynamica. “Ik wil zo snel mogelijk weten wat de oorzaak van die problemen is”, foeterde de grote baas al. En als Luca di Montezemolo de stem verheft, dan weten ze bij Ferrari dat zijn secretaresse al een paar C4-tjes klaar tikt. Zo gaat dat bij de Italianen: rollende koppen zijn de eerste remedie die in crisistijden wordt uitgeprobeerd. Chris Dyer, in 2010 nog race-ingenieur van Alonso toen die door een verkeerd geplande pitstop geen wereldkampioen werd, kan het navertellen.

In Sepang ging iedereen ervan uit dat teambaas Stefano Domenicali aan zijn laatste weekend als hoofd van het legendarische team bezig was. Maar Alonso won de koers, alsof hij uit het niets kwam. De glansprestatie van de Spanjaard, uiteraard geholpen door de weergoden, bracht de rust nu even terug. Maar of dat zal volstaan om de C4-tjes het hele seizoen in de kast te laten? De hemelsluizen zullen immers niet iedere koers openstaan.

door Jo Bossuyt

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content