De digitale televisie brengt het voetbal naar de huiskamer. De keuze is er een tussen Belgisch of buitenlands voetbal. Als je al de keuze hebt.

‘Het televisieseizoen 2005-2006 wordt opnieuw een ijkmoment’, schreef de voormalige minister van Media Dirk Van Mechelen (VLD) onlangs in een opiniestuk.

Op papier heeft de minister gelijk, wat we krijgen, is een revolutie. Digitaal tv-kijken is plots tv-kijken in de grootst mogelijke vrijheid. Film op aanvraag, geen irritante reclameblokken meer en niet langer gebonden aan vaste uitzendschema’s. Je kijkt naar wat je wil, hoe je het wil en wanneer je het wil.

Bovendien neemt een digitaal signaal technisch gezien minder plaats in, zodat er meer kanalen kunnen worden doorgestuurd via dezelfde lijnen en is ook de digitale productie van tv-programma’s goedkoper, zodat het in theorie financieel makkelijker is om een zender op te starten. Kortom, Bruce Springsteens song 57 channels ( and nothing on) komt alvast wat het eerste betreft heel dichtbij. Al wijst opnieuw een Amerikaans onderzoek aan dat wanneer iemand de beschikking heeft over 60 zenders, hij toch maar naar een kleine 15 geregeld kijkt.

Maar goed, hoe meer keuze, hoe meer vrijheid van keuze. Ieder zijn meug, van Fashion tv over Travel tv naar Foot tv. Vrijheid heeft evenwel zijn prijs. Voor de voetballiefhebber wordt het kiezen en voor een stuk het huidige comfort verliezen. Wie het Belgische voetbal wil volgen, moet nu kiezen voor Belgacom TV. Als hij tenminste kan kiezen, want op dit moment is de technologie nog een grote hinderpaal. Slechts 50 procent van Vlaanderen kan vandaag intekenen op het Belgacomaanbod.

Wie kiest voor buitenlands voetbal, moet zich abonneren op Telenet TV, want dat bezit het gros van de rechten op die competities. Maar ook dit is geen vrije keuze, want Telenet beheert op dit moment het kabelaanbod van 64 procent van de Vlaamse huisgezinnen. Ter informatie : ongeveer 94 procent van alle Belgen kijkt via de kabel naar de televisie. Interkabel zorgt voor tv bij 31 procent van de Vlamingen maar heeft (nog) geen akkoord met Telenet voor het verdelen van diens digitale televisie.

Kiezen en een stukje verliezen, want je krijgt wat extra, maar je moet ook inleveren. Wie kiest voor Belgacom TV, krijgt het Belgische voetbal zoals hij het nog nooit in beeld gebracht zag, omkaderd met programma’s, gemaakt door het productiehuis van vertrouwen dat Woestijnvis heet. Maar hij is wel de BBC kwijt. En (voorlopig) nog steeds de zenders van de VMMA. En de muziekzenders MTV en TMF, wat de kids dan weer de gordijnen zal injagen. En bovendien zit je bij die keuze met het probleem dat slechts één toestel op de adsl-lijn kan worden aangesloten.

Wat met de rest ? Het normale kabelaanbod behouden (en dus eigenlijk voor de meeste zenders twee keer betalen) ? En tv-kijken en tegelijk surfen via de computer zorgt momenteel ook nog wat voor vertraging, tot nieuwe kabels dat comfort verhogen. Wie niet kiest voor Telenet digitaal, maar wel via Telenet naar de kabel kijkt, verliest ook. Telenet schrapte acht zenders uit het kabelaanbod, al wijst onderzoek uit dat daarmee slechts 1 procent kijkers wordt getroffen.

Vraag is hoe de Belgische voetballiefhebber op dit financieel niet goedkope ijkmoment gaat reageren. Massaal ? Het valt te vrezen van niet, Canal + probeerde jaren met verslaggeving van de Belgische topwedstrijden de kijker te lokken, maar raakte nooit boven 200.000 abonnees. Slaagt de digitale tv wel ? Of kijkt de Belgische consument de kat uit de boom, tot de prijzen zakken, of de twee platforms, zoals in Zuid-Europa gebeurde, de handen in elkaar slaan ? De digitale aanbieders hebben grote kosten gedaan en schermen met het feit dat de Europese commissie tegen 2012 het analoge aanbod zou willen uitdoven. Dat geldt evenwel via antennes en viseert grensgebieden waar de ene zender de andere vaak stoort, maar spreekt zich niet uit over het aanbod via de kabel. De digitale spelers denken dat op termijn een derde van de bevolking de traditionele kabel inruilt voor het digitale platform, maar de voorbije weken en maanden lieten communicatiespecialisten van de diverse universiteiten zich sceptisch uit over dat cijfer.

Maar wie live voetbal wil zien, zal in de portefeuille moeten. Tenzij hij, zoals ondergetekende, op het platteland woont. Even gesurft naar de beider websites, en, neen hoor, noch voor het ene noch voor het andere krijgen we groen licht.

door Peter T’Kint

Vraag is hoe de Belgische voetballiefhebber op dit financieel niet goedkope ijkmoment gaat reageren.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content