Nu het fileprobleem groter en tastbaarder dan ooit is, zou de toekomst van de fiets er weleens erg rooskleurig kunnen uitzien. Dat denken blijkbaar ook enkele autoconstructeurs en dat levert onderstaande ontwerpen en prototypes op.

Peugeot DL 122

Is het een gebrek aan bergruimte dat je tegensteekt? Vraag je je af hoe je zowel laptop als documenten met de fiets naar je bureau zult krijgen? Bij Peugeot denken ze met de DL 122 de oplossing te hebben. Het fietskader, gemaakt uit aluminium en hout, is uitgerust met een handige lederen tas waar je een laptop en/of documenten in kwijt kunt. Dankzij de centrale positie van de tas wordt het evenwicht van de fiets niet verstoord – een beetje zoals een rugzak die minder evenwichtsverstorend werkt dan zijzakken. Volgens de makers en ontwerpers blijft de DL 122 dynamisch en gemakkelijk bestuurbaar, zelfs wanneer de batterij volledig opgeladen is. Om te vermijden dat jaloerse zielen met jouw Peugeot DL 122 aan de haal gaan, ontwikkelde Peugeot een buigzame diefstalbeveiliging. Nieuwsgierigen hoeven zich evenwel nog niet naar de fietshandel te haasten want de fiets met aandrijfriem en acht versnellingen is vooralsnog niet beschikbaar.

Opel RADe

Bij Opel zijn ze er zeker van dat de fiets een centrale rol zal gaan spelen in de toekomst en daarom zetten ze ook in op het concept van een elektrische fiets die binnenkort op de markt zal komen. De elektrische fiets kreeg de naam RADe mee – naar het Duitse woord voor fiets, Rad – en het centrale stilistische thema is in deze de boemerang die ook al de flanken van de Opel Insignia siert. De RADe is een fiets met elektrische trapondersteuning en daarvoor wordt een beroep gedaan op een elektrische motor van 250 W, met een lithium-ionbatterij, die voor een autonomie van 60 tot 145 km zorgt. Als je dan nog niet op je werk bent, woon je echt wel te ver van het bureau! Twee en een half uur zou ruimschoots volstaan om de batterij volledig op te laden. Helemaal handig wordt het als je weet dat je de fietsbatterij ook kunt opladen op het moment dat de fiets op de FlexFixbagagedrager van Opel geïnstalleerd wordt.

Smart e-bike

Vorig jaar werd de Smart e-bike nog als conceptbike voorgesteld, maar dit jaar zou hij ook wel degelijk gecommercialiseerd worden. Deze e-bike combineert de normale pedaalslag met de kracht van een elektrische motor (250 W). De lithium-ionbatterij zou bij een gemiddelde snelheid van 25km/u voor een autonomie van om en bij de 100 km zorgen. Wat de uitrusting betreft, vinden we een ledlamp terug, schijfremmen en een energiebesparend systeem op het moment dat er geremd wordt. Om helemaal in de Smartsfeer te blijven: er is op het stuur ook de mogelijkheid om een smartphone (die dienst kan doen als gps) aan te sluiten. Prijzen zijn jammer genoeg nog niet bekend.

DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content