De Engelse voetbaltopper Arsenal-Newcastle boeide op Kanaal Twee slechts 45.932 kijkers. Dat betekende nog niet één procent kijkdichtheid op een zondagavond. Op hetzelfde moment lokte het duel tussen SV Zulte Waregem-Standard maar liefst 395.000 geïnteresseerden. Een afspiegeling van het nieuwe tv-landschap ? Sinds 1994 waren de tv-rechten van het Belgisch voetbal exclusief in handen van VTM. Goal en Stadion werden druk bekeken uitzendingen. Met een bod van 36 miljoen euro per seizoen kaapten Belgacom en de VRT de beelden voor drie seizoenen weg. VTM wist de rechten van de Champions League en het WK voetbal binnen te halen, maar de eerste beelden zullen pas in de zomer van 2006 op de commerciële zender te zien zijn.

“Het is nog te veel vroeg om conclusies te trekken, want het was pas de eerste uitzending en niet veel mensen waren er van op de hoogte”, zegt Dirk Deferme (VTM). “Bovendien hebben wij absoluut niet de pretentie dat we cijfers kunnen scoren die in de buurt komen van het Belgisch voetbal. Wij proberen alleen een stevig alternatief te bieden voor de echte liefhebber. Een vrij brede groep van voetbalvolgers heeft daar wel interesse voor, denk ik. Alleen hebben ze tot nu toe niet echt de kans gekregen er kennis mee te maken. Buitenlands voetbal gaat misschien pas echt leven bij de start van de Champions League. Arsenal-Chelsea en Barcelona-Real Madrid spreken zeker tot de verbeelding.”

Deferme was verbaasd door het hoge aantal kijkers voor de Belgische competitie. “Een novelty effect noem ik dat. Het is een soort hype, die ontstaat bij elke start. In 1994 haalden wij dubbel zo veel cijfers, maar toen was het tv-landschap ook totaal anders. Op de VRT werd de laatste maand ook maar over één ding gesproken : het voetbal zit elders. De voetbalfans zijn dan nieuwsgierig, hé.”

Bart Raes (Woestijnvis) is tevreden met de eerste resultaten, maar staat naar eigen zeggen nog niet op de banken te springen. “Als we met één van de grote vier op open net kunnen komen op zondagavond om zes uur, dan zal dat sowieso veel volk lokken”, weet hij. “Alles is afhankelijk van de affiche. Het Belgisch voetbal kan wel wat impulsen gebruiken. We merken dat het product voetbal met een vergrootglas wordt gevolgd. Het vereist dat we kort op de bal spelen.” Voor het geringe succes van het buitenlandse voetbal heeft Raes zijn eigen verklaring. “Het is voor velen slechts een aanvulling. Mensen uit mijn omgeving en ikzelf willen ook graag eerst de uitslag weten van een Belgisch duel. Elk heeft zijn waarde, maar in een strikte volgorde.” (FV)

(FV)

‘Op de VRT werd de laatste maand maar over één ding gesproken : het voetbal zit elders.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content