Vorige week waren de vrouwen aan de beurt, ditmaal ruimen

we baan voor de top 10 bij de mannen. Met welk materiaal dienen zij zich aan op Roland Garros?

Wat rackets betreft, spant Wilson de kroon bij de vrouwen, maar is het Head dat de meeste bijval krijgt bij de tennismannen. Djokovic, Murray en Berdych spelen met een kader van Head. Wilson, Babolat en Prince hebben telkens twee ambassadeurs in de top 10.

Zes op de tien tennistoppers kiezen voor Luxilon als bespanning. Babolat en Technifibre nemen elk de rackets van twee andere toppers voor hun rekening. Adidas zag in Roland Garros dan weer de ideale gelegenheid om voor de enige Fransman in de top 10, Jo-Wilfried Tsonga, een speciale outfit te ontwerpen – in gravelkleur. Het spreekt voor zich dat Adidas maar wat graag zou hebben dat Tsonga de legendarische Yannick Noah opvolgt als Franse winnaar. Gezien zijn uitspraak van enkele dagen geleden – “geen enkele Fransman is klaar om de Coupe des Mousquetaires in de lucht te steken” – zou dat evenwel een zeer grote verrassing zijn.

Bij Sergio Tacchini, dat recent nog hoogdagen beleefde dankzij de winning streak van Novak Djokovic, kondigden ze onlangs aan dat diezelfde Djokovic “te duur voor het Italiaanse merk” is geworden. Het huidige nummer één van het mannentennis onderhandelde naar verluidt met het Japanse Uniqlo, maar vooralsnog is het niet zeker met welke sponsor Djoko in Parijs zal verschijnen.

Lacoste – een ander merk dat interesse toonde in Djokovic – wist de grote Amerikaan (2m06) John Isner los te weken bij Nike. Daarmee zet het Franse merk met het beroemde krokodillogo in op een speler die geenszins past in de stijl die oprichter René Lacoste propageerde. Isner rekent namelijk op zijn snoeiharde opslag en zijn aanvallende spel, terwijl Lacoste destijds niet verder dan zijn baseline kwam.

Maar tijden veranderen nu eenmaal en ook merken doen dat. Dat Roger Federer een klasse apart is op de court weten we al langer, maar dat zijn RF-merk nu ook een heus merk op zich begint te worden, zegt zo mogelijk nog meer over de grootheid van de Zwitser.

DOOR PATRICK HAUMONT

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content