Gent-Wevelgem werd lastiger gemaakt.

door Jef Van Baelen

Vandaag/woensdag staat de 70ste editie van Gent-Wevelgem op het programma. De tweede Belgische koers op de ProTourkalender kan rekenen op een knap deelnemersveld, ook al zijn er traditioneel weer flink wat grote namen ( Nuyens, Hoste, Cancellara) die zich liever elders voorbereiden op Parijs-Roubaix. Voor koersdirecteur Hans De Clercq mag dat de pret echter niet drukken. “Dat fenomeen is niet nieuw – Peter Van Petegem was, geloof ik, de eerste die vond dat deze koers niet in zijn schema paste. Alle begrip daarvoor. Zelf had ik Gent-Wevelgem nodig om goed te zijn in Roubaix. Maar iedere renner is daarin anders”, verklaart De Clercq, die zijn werk voor Gent-Wevelgem combineert met het ploeg- leiderschap bij Sunweb-Pro Job. “Trouwens, als ik zie wie er wel aan de start staat, kan ik alleen maar tevreden zijn. Er zijn tegenwoordig zelfs flink wat jongens die de Ronde van Vlaanderen overslaan omdat ze weten dat ze hier meer kans maken.”

Het parcours is zwaarder dan andere jaren.

Hans De Clercq: “We moesten, na wat er vorig jaar op de Kemmelberg gebeurde ( massale valpartijen, waaronder een doodsmak van Jimmy Casper, nvdr). Daarom werd de aanloop naar de Kemmelberg iets lastiger gemaakt, zodat het peloton automatisch op een lint wordt getrokken. De afdaling zelf is smaller en minder steil; de renners zullen er niet langer naast elkaar kunnen rijden, wat het ook al een stuk veiliger maakt.”

Waarom wordt er geen publiek toegelaten langs de afdaling van de Kemmelberg?

“Omdat de toeschouwers vorig jaar eigenlijk de massale valpartij hebben veroorzaakt. Na de ongelukken bij de eerste beklimming deden ze naar de renners teken dat ze moesten afremmen. De renners dachten echter dat de weg niet vrij was en zijn hard in de remmen gegaan. Op de Kemmelberg krijg je dan automatisch ongelukken. De supporters hebben dat natuurlijk met de beste bedoelingen gedaan, maar ik zou dergelijke problemen graag willen vermijden. Vandaar dat de afzink nu zonder publiek zal zijn. Stewards en agenten zullen de doorgang blokkeren, zoals men in een autorally doet.

“Ik vind, als koersliefhebber, dat je de Kemmelberg onmogelijk kan schrappen. Met dit compromis beschermden we zowel de veiligheid van de renners als de eigenheid van Gent-Wevelgem.”

Krijgen we door het zwaardere parcours ook een ander type winnaar in Gent-Wevelgem?

“Niet noodzakelijk. Het is niet dat we er een Ronde van Vlaanderen van gemaakt hebben hé. Voor een sprinter moet dit parcours nog doenbaar zijn. Een grote groep van pakweg 60 man die de finale overleeft: dat is nog altijd mogelijk. Ook al is de Kemmelberg zelf een pak zwaarder geworden.

“Als het een sprinter wordt, dan denk ik aan een man in vorm zoals Mark Cavendish. En ook al lijkt hij niet in topconditie, ik weet dat Robbie McEwen van Gent-Wevelgem zijn tweede grote doel van het voorjaar heeft gemaakt, na Milaan-Sanremo. En als die ergens komt om te winnen, dan is hij er meestal niet ver vanaf.”

En bij de Belgen?

“Ik hoop op een goeie Steegmans, die op dit parcours zeker kansen heeft. Of Greg Van Avermaet, als hij niet voor McEwen moet werken. Gianni Meersman lijkt me een interessante outsider: man van de streek én goed op dreef.”

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content