De uitvinder van het zakmes is ook in de horlogewereld een grote naam geworden. Victorinox is immers een van de best verkopende horlogemerken in België. En dat zal er niet op verminderen nu de Zwitserse horlogefabrikant met zijn eerste Swiss Army- horloge op de markt komt.

Nadat ze meer dan een eeuw munt hebben geslagen uit hun (nagenoeg volkomen) alleenrecht op het concept van het befaamde Zwitserse zakmes, leggen ze zich bij Victorinox nu toch al een jaar of twintig toe op een meer gediversifieerde aanpak.

De Swiss Army-horloges waren aanvankelijk dan ook bedacht als accessoire bij de (zak)messen van Victorinox. Maar 9/11 en de verstrengde controles in de luchthavens gooiden roet in het eten -zeker wanneer je bedenkt dat Victorinox in eerste instantie aan de winkels in de luchthavens als verkooppunt dacht. Sinds het begin van de jaren 2000 trekken ze bij Victorinox helemaal de kaart van de polshorloges. Hun jaarlijkse productie wordt geschat op ongeveer 250.000 exemplaren en daarmee is het meteen de enige onafhankelijke Zwitserse horlogefabrikant die zulke grote aantallen kan aanbieden in het segment van de ‘goedkopere’ polshorloges.

Wat nog opvallender is, is dat die populaire marktpositie geen afbreuk doet aan hun legitimiteit binnen de horlogewereld. Al zou dat weleens iets te maken kunnen hebben met het feit dat Victorinox al vier generaties lang binnen dezelfde familie blijft. Het bedrijf wordt alom geroemd om de knowhow en het respect voor hun patrimoniale imago. Dat respect is tegenwoordig zelfs terug te vinden in de structuur van het bedrijf. Net zoals Rolex behoort Victorinox tot een stichting, wat maakt dat het bedrijf niet verkocht, noch overgedragen kan worden. Of zoals een van de bestuurders het destijds verwoordde: “Wij denken in decennia, niet in kwartaalcijfers.”

Het serieuze en gedegen imago dat Victorinox opbouwde als fabrikant van (zak)messen weerspiegelt zich ook in de productie van polshorloges, die van begin tot einde intern worden afgewerkt. Dat proces van interne creatie en productie zorgt ervoor dat Victorinox een garantie van maar liefst drie jaar kan geven op alle polshorloges. Eenvoudig, betrouwbaar, robuust en goed bij prijs zijn adjectieven die perfect passen bij de herwerkte versie van de 1989 Original.

Die vernieuwde versie bewijst meteen ook dat ze bij Victorinox grote stappen voorwaarts hebben gezet op het vlak van design. Vooral de wijzerplaat ziet er heel geslaagd uit met de centrale uurindicatie en daarrond de cijfers die wel met een sjabloon getekend lijken te zijn. De militaire kleuren worden goed gecombineerd met een stoffen horlogebandje. Kortom, dit zou weleens een blijvertje kunnen zijn.

Prijs 250 euro

DOOR PATRICK DELAROCHE

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content